دستیار صوتی که دستیار شخصی هوشمند یا دستیار مجازی نیز نامیده می‌شود، یک برنامه نرم افزاری است که برای انجام وظایف از طریق تشخیص صدا استفاده می‌شود. دستیار صوتی معمولاً بر روی تلفن هوشمند شما نصب می‌شود و به شما امکان می‌دهد به جای رابط لمسی از تعامل مبتنی بر صدا استفاده کنید. دستیاران صوتی در سالیان اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند و اکنون به نیرویی تبدیل شده‌اند که می‌توان برای انجام کار‌های مختلف روی آن‌ها حساب کرد. در سال ۲۰۱۷ حدود ۱ میلیارد کاربر دستیار صوتی وجود داشت که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۸ میلیارد برسد. این رقم به لطف پیشرفت در تشخیص صدا و افزایش تعداد برنامه‌ها و دستگاه‌های سازگار افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. جذابیت این موضوع مخصوصاً در گوشی موبایل باعث شده تا ایفون و اندروید روز به روز با دستیاران صوتی هماهنگ‌تر شوند. در این مطلب از همه‌چی آنلاین به بررسی این تکنولوژی و موارد استفاده آن می‌پردازیم.

دستیار صوتی چیست؟

دستیار صوتی از فناوری تشخیص صدا استفاده می‌کند. با شناسایی دستورات شفاهی شما، دستیار صوتی می‌تواند با استفاده از اطلاعات موجود در تلفن هوشمند یا اینترنت به آن‌ها پاسخ دهد، یا یک نرم‌ افزار را اجرا و دستورات خاصی در آن را به انجام برساند. علاوه بر این توانایی، برای درک و ترکیب اطلاعات، دستیارهای صوتی همچنین از نوعی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد اولویت‌های شما را ذخیره کنند تا انتظارات شما را به‌ طور مؤثرتری برآورده کنند یا حتی نیازها و سوالات شما را پیش‌بینی کنند. با دسترسی به داده‌های شخصی شما (مخاطبین، تاریخچه گوگل، اولویت‌های جستجو، موقعیت جغرافیایی و غیره)، دستیار صوتی می‌تواند به شما توصیه‌های شخصی‌سازی پیشنهاد یا پاسخ‌های خود را برای سؤالات شما تنظیم کند.

برای استفاده از دستیار صوتی و استفاده حداکثری از قابلیت‌های آن، باید هم برنامه را تنظیم کنید تا صدای شما را تشخیص دهد و هم مجوزها را برای دسترسی به داده‌های خود پیکربندی کنید. این روزها دستیارهای مجازی فقط به گوشی‌های هوشمند منحصر نیستند. بلندگوهای هوشمند، هدفون‌ها و سایر دستیارهای صوتی خانگی نیز برای استفاده از دستیار صوتی در دسترس هستند. بر اساس همین اصل، آن‌ها به بخش مهمی از خانه شما تبدیل می‌شوند تا به سؤالات شما پاسخ دهند و کمک‌های روزمره را ارائه دهند.

بهترین دستیارهای صوتی اندروید و ایفون

بهترین دستیارهای صوتی

سازندگان سیستم عامل‌های کامپیوتری دائماً در حال رقابت هستند تا بتوانند بهترین دستیارهای صوتی خود را در فناوری‌های خود ادغام کنند. اگرچه اپل در سال ۲۰۱۱ با معرفی Siri پیشرو این بازار بود، اما رقبای آن به سرعت از آن پیروی کردند. امروزه تعداد دستیارهای صوتی در بازار بیشتر شده است و بسیاری از برندها دستیارهای خود را توسعه داده‌اند؛ معروفترین و پرکاربردترین دستیارهای صوتی اندروید و ایفون به شرح زیر است:

از آنجایی که اغلب مردم دنیا به زبان انگلیسی آشنایی دارند، هر برنامه جدید لزوماً بلافاصله با پشتیبانی زبان‌های دیگر در دسترس نیست.

چه سوال‌هایی را می‌توان از دستیارهای صوتی پرسید؟

چه سوال‌هایی را می‌توان از دستیارهای صوتی پرسید

در تئوری، می‌توانید از دستیار صوتی هر اطلاعاتی را که در گوشی هوشمند، اینترنت یا برنامه‌های سازگار وجود دارد، بخواهید. برای فعال کردن آن، فقط باید یک عبارت را با صدای بلند بگویید، مانند «Ok Google» ،«Alexa» ،«Hey Siri» و غیره، سپس درخواست خود را بیان کنید. در واقعیت، ارتباط پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنید به میزان پیشرفته بودن دستیار صوتی و توانایی شما در استفاده از کلمات کلیدی که سیستم تشخیص می‌دهد بستگی دارد. شرکت‌ها در این بخش رقابت تنگاتنگی دارند و دستیار صوتی هرکدامشان برای پیشی گرفتن از دیگری هر روز بهتر و هوشمندتر از قبل می‌شود.

لیست طولانی از وظایفی وجود دارد که دستیارهای صوتی می‌توانند به جای کاربران انجام دهند. به عنوان مثال، با یک فرمان صوتی ساده می‌توانید یک ایمیل یا پیامک ارسال کنید، با یکی از مخاطبین خود تماس بگیرید، از طریق موتور جستجو، جستجو کنید، یک مسیر را برنامه ریزی کنید، یک آدرس پیدا کنید، بدانید در سینما یا هوای فردا چه خبر است، یک عبارت را ترجمه کنید. یا زمانی که در خارج از کشور هستید مبلغی را به ارز خارجی تبدیل کنید. درست مانند یک دستیار واقعی، به شما امکان می‌دهد بهره‌وری بیشتری داشته باشید و چندین کار را انجام دهید، مانند خواندن ایمیل‌های خود، اضافه کردن به لیست خرید یا مدیریت تقویم خود حتی زمانی که دستتان پر است یا در حال رانندگی هستید. با بلندگوی داخلی مانند Google Home، می‌توانید اخبار یا موسیقی را هنگام انجام کارهای خانه روشن کنید. علاوه بر تمام این‌ها با پیشرفت لوازم خانگی هوشمند و اتصال آن‌ها به شبکه اینترنت، حالا با نرم‌افزار‌های مخصوص مدیریت لوازم خانگی هوشمند می‌توان از دستیار صوتی برای کنترل برخی لوازم خانگی هم کمک گرفت.

برای کاربران جدید یک دستیار صوتی طبیعی است که در ابتدا کمی سردرگم باشند. به همین دلیل است که اکثر دستیاران صوتی به شما اجازه می‌دهند بپرسید «چه کاری می‌توانید انجام دهید؟» با پرسیدن این سوال از یک دستیار صوتی، معمولاً پیشنهاداتی از طرف دستیار صوتی بیان می‌شود برای ارائه الهام و آشنایی با دستورات صوتی و برنامه‌های کاربردی که می‌تواند در اختیار کاربر قرار دهد.

دستیار صوتی و وسایل متصل

دستیار صوتی و وسایل متصل

از همان ابتدا، برنامه‌نویسان و تکنسین‌های کامپیوتر پتانسیل دستیار صوتی در اتوماسیون خانگی و امکانات بی نهایتی را که برای کنترل اشیاء متصل در خانه فراهم می‌کرد، درک کردند. در نتیجه، برنامه‌های کاربردی بیشتر و بیشتری با دستیار صوتی سازگار شدند و سیستم خانگی مانند Amazon Alexa یا Google Home می‌تواند با تعداد فزاینده‌ای از دستگاه‌های خانگی متصل برای تنظیم ترموستات‌های هوشمند، تغییر نور اتاق، روشن کردن تلویزیون، تنظیم صدا تعامل داشته باشد. برای کاربران، این یک راه بسیار آسان برای کنترل اشیاء متصل، با صدا است.

علاوه بر کارهای از پیش برنامه‌ریزی شده، می‌توانید سناریوهای جدیدی را نیز با استفاده از نرم افزاری مانند IFTTT تنظیم کنید، که می‌تواند وظایف را به سادگی در قالب یک سناریوی از پیش تعیین شده خودکار تنظیم کند. این به شما اجازه می‌دهد تا تعاملات بین دستیار صوتی هوشمند خود و بیش از ۶۰۰ برنامه و بسیاری از اشیاء متصل را پیکربندی کنید. این برنامه در حال حاضر در همه‌ی کشورها در دسترس نیست، اگرچه با توجه به افزایش تعداد کاربران، احتمال زیادی وجود دارد که به زودی برای طیف گسترده‌تری از مشتریان عرضه شود.

اگرچه خودکار کردن وظایف از طریق دستیار صوتی که پاسخ می‌دهد، اطاعت می‌کند و با اشیاء و دستگاه‌های موجود در خانه تعامل می‌کند ممکن است علمی تخیلی به نظر برسد، اما این واقعیتی است که هر دستیار صوتی با پیشرفت‌های چشمگیر اخیر این تکنولوژی می‌تواند برای کاربران خود به ارمغان بیاورد.

دستیار صوتی و حریم خصوصی

هنگام استفاده از اکثر فناوری‌های مدرن، از دست دادن بخشی از حریم خصوصی اجتناب‌ناپذیر است. دستگاه‌ها و برنامه‌هایی که برای راحتی به آن‌ها تکیه کرده‌ایم، اگر داده‌ها را جمع‌آوری نمی‌کردند، کارکردشان چندان راحت نبود. حریم خصوصی هزینه‌ایست برای سهولت و سرعت استفاده از دستیار صوتی. اتکای دستیار صوتی به فناوری تشخیص و ضبط صدا، می‌تواند به نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی منجر شود. 

در حال حاضر، همانطور که فینگرمن توضیح داده است: «دستیارهای صوتی از نظر فنی همیشه به کلمه راه انداز خود گوش می‌دهند، اما تا زمانی که فعال نشده باشند، چیزی ضبط نمی‌کنند.» گفته می‌شود، این بخش‌های ضبط‌شده اغلب توسط انسان‌ها که فایل‌ها را به منظور تقویت یادگیری ماشینی حاشیه‌نویسی می‌کنند، نگهداری و تجزیه و تحلیل می‌شود. داده‌های ثبت شده نیز ممکن است به هویت و مسائل شخصی افراد مرتبط باشد. با این حال، صداهای ضبط‌ شده از طریق یک اتصال رمزگذاری شده ارسال می‌شوند و می‌توانید با مراجعه به تنظیمات دستیار صوتی خود، موارد ضبط شده را حذف کنید. دستیار صوتی آمازون یعنی الکسا می‌تواند این کار را برای شما با دستور صوتی انجام دهد.

دستیار صوتی و حریم خصوصی

شرکت‌های پیشرو در فناوری در حال ارائه اقدامات بیشتر و بیشتری برای حفظ حریم خصوصی هستند تا به مصرف‌کنندگان کمک کنند با آوردن دستگاه‌های هوشمند به خانه احساس راحتی کنند. گوگل در حال توسعه راه‌هایی برای انجام محاسبات بیشتر در خود دستگاهی است که میزبان دستیار صوتی است، به جای اینکه کار را در سرور‌های گوگل انجام دهد. از آنجایی که نام‌های بزرگ تلاش می‌کنند تا خود را حافظ حریم خصوصی مشتریان معرفی کنند، ما مشتاقانه منتظر کنترل بیشتر کاربر بر عملکرد دستیار صوتی هستیم.

پیشرفت دستیار صوتی در آینده

روندهای فعلی بازار نشان می‌دهد که فناوری دستیار صوتی همچنان به روند مثبت محبوبیت و پذیرش ادامه خواهد داد. مطالعه سایت Voicebot.ai در مورد پذیرش مصرف‌کنندگان برای بلندگوهای هوشمند به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین بستر‌های استفاده از دستیار صوتی بعد از تلفن همراه، نشان داد که حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایالات متحده امروزه به بلندگوهای هوشمند دسترسی دارند که در مقایسه با دو سال قبل که این میزان کمتر از ۱ درصد بود، افزایش چشمگیری یافته است. علاوه بر این، این مطالعه نشان می‌دهد که پذیرش فناوری دستیار صوتی توسط مصرف‌کنندگان فراتر از انتظارات صنعت است. به زبان ساده، فناوری دستیار صوتی مورد توجه غول‌های فناوری جهان است و به زودی در همه چیز از خودرو گرفته تا هدفون در دسترس خواهد بود.


منبع: Netatmo