به دلیل نوسانات شدید ارزی، قبل از ثبت سفارش جهت استعلام قیمت با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. تحویل در شهر تهران 2 الی 5 ساعت

گوشی نوکیا

کمی صبر کنید...

معرفی گوشی نوکیامعرفی گوشی نوکیا


برند نوکیا نام آشنایی است که با آوردن اسمش، بسیاری آن را می‌شناسند. ممکن است همین حالا که این مقاله را می‌خوانید، خودتان یا یکی از اعضای خانواده و دوستانتان پیش از این‌ها از گوشی نوکیا استفاده کرده باشید. گوشی‌های این برند، زیبا، ساده و بسیار قوی هستند. محصولی که شاید بتوان گفت به یکی از محبوب‌ترین برندها در تاریخ تولید موبایل تبدیل شد و همچنان نیز ماندگار است.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به گوشی نوکیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن بیندازیم. بخشی از تاریخچه دور و دراز این نوع گوشی را بخوانیم و بیشتر با آن آشنا شویم. برای آنکه گوشی ‌های نوکیا را هر چه بهتر بشناسید، ما را در همه چی آنلاین همراهی کنید:


گوشی نوکیا؛ نام آشنای تاریخ

گوشی نوکیا؛ نام آشنای تاریخ

نوکیا از جمله ابر شرکت‌هایی است که ابتدا فعالیت خود را با تولید محصولات دیگر آغاز کرد. این شرکت در سال ۱۸۶۵ با راه‌اندازی یک کارخانه کاغذسازی در جنوب غربی کشور فنلاند آغاز به کار کرد. در این سال، فردی به نام فردریک ایدستام که یک مهندس معدن بود، این شرکت خمیرسازی را بنا کرد.

 ۶ سال بعد، یعنی در سال ۱۸۷۱، نان نوکیا متولد شد. ایدستام این نام را با الهام از رودخانه Nokianvirta و همزمان با افتتاح شعبه دوم ابر شرکت خودش انتخاب کرد. 

سال‌ها بعد، شخصی به نام ادوارد پولون، شرکت لاستیک‌سازی فنلاندی خود را افتتاح کرد و بعدها نام تجاری نوکیا را روی آن گذاشت. این شرکت هر نوع وسیله پلاستیکی اعم از چکمه‌های پلاستیکی، تایر خودرو و ... را تولید می‌کرد که امروزه همچنان چکمه‌ها و پوتین‌های این بزند تولید و به بازار عرضه می‌شوند‌. 

سپس Arvid Wickström با اضافه کردن بخش تولید و ساخت کابل، پایه‌های کسب‌وکار الکترونیکی این شرکت و عرضه گوشی نوکیا را ایجاد کرد. تا جایی که نوکیا در سال ۱۹۷۹ با همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک سازنده تلویزیون‌های فنلاندی، تلفن‌های رادیویی را ساخت. دو سال بعد، از اولین شبکه رومینگ بین‌المللی خودش رونمایی کرد و در ۱۹۸۲ اولین تلفن مخصوص ماشین را به نمایش گذاشت. در همین سال بود که برند نوکیا، اولین سوییچ تلفن همراه Nokia با نام Dx_200 را معرفی کرد.

در نهایت این شرکت در سال ۱۹۸۴، اولین تلفن همراه خود را با نام Mobira talkman به همگان معرفی کرد. می‌توان گفت که این محصول، اولین دستگاه تلفن دستی در آن زمان به شمار می‌رفت. قیمت گوشی نوکیا نیز چندان ارزان نبود.

جالب است بدانید که اولین سیستم ارتباط موبایلی جهان، به دست نخست وزیر فنلاند و با استفاده از تجهیزات نوکیا افتتاح شد. رخ دادی که به یک انقلاب بزرگ در عرصه تولید گوشی‌های دیجیتال انجامید. برند نوکیا در سال ۱۹۹۲ اولین تلفن دستی دیجیتال خود را با نام ۱۱۱۲ رونمایی کرد‌. پس از این اتفاق بود که مدیرعامل شرکت، تصمیم به تمرکز روی بخش موبایل گرفت.

سال ۱۹۹۴، سال تولید و رونمایی از سری ۲۱۰۰ نوکیا بود و در این سال، رینگتون مخصوص نوکیا که صدایی آشنا برای همه جهان است، ایجاد شد. این گوشی همراه در یک اقدام بی‌سابقه در حدود ۲۰ میلیون فروش رفت و این اتفاق بالاتر از سطح انتظار سازندگان آن بود.

سال ۱۹۹۸ را می‌توان سال سلطنت گوشی نوکیا دانست. چرا که در این سال شرکت Nokia بیش‌ترین سهم فروش تلفن همراه را از آن خود کرد.


مهم است که بدانید، تلفن همراه 7710 این برند، در سال ۱۹۹۹ در حالی رونمایی شد که در آن قابلیت‌های مبتنی بر اتصال به وب در آن قرار داشت. بنابراین توانایی دریافت ایمیل را داشت و برای اتصال به شبکه وب، از Orange network استفاده می‌کرد.

سال ۲۰۰۲ را می‌توان سال ضبط ویدیویی توسط گوشی ‌های نوکیا نامید. در این سال، برند نوکیا نخستین تلفن همراهش را با توانایی ضبط ویدیو رونمایی کرد. همچنین اولین تلفن همراه با قابلیت 3G توسط این شرکت در سال ۲۰۰۲ و با نام 6650 تولید شد. با این قابلیت، افراد می‌توانستند با اتصال به شبکه اینترنتی، موسیقی یا برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌شان را دریافت کنند.

پس از این سال رفته‌رفته، شاهد افول شرکت نوکیا هستیم. تا جایی که در سال ۲۰۰۴، برای اولین بار، سهم این شرکت از تولیدات موبایلی کاهش یافته از ۳۰ درصد به ۳۵ رسید.

رقابت آیفون و روند نزولی نوکیا


همانطور که گفتیم، نوکیا یک پیشگام مهم و یک ابرقدرت بی‌نظیر در بازار موبایل‌های هوشمند بود. این برند با تولید گوشی‌های سری ۶۰ خود، با سیستم عامل سیمبین در سال ۲۰۰۲، قدرت و جذابیت خود را به نمایش گذاشت. اما اتفاقی که این امپراتوری را با شکست مواجه کرد، کند عمل کردن آن بود! در طی پنج سال، سیستم سیمبین بدون کوچک‌ترین تغییری باقی ماند و هیچ پیشرفتی نکرد. تا جایی که در سال ۲۰۰۷، یک ابر قدرت دیگر به بازار گوشی‌های هوشمند اضافه شد و آن چیزی نبود جز شرکت اپل!

شرکت اپل با معرفی گوشی آیفون، معنای اسمارت فون را تغییر داد و و انتظارات و نگاه‌ها را به این وسیله عوض کرد. این شرکت موبایلی با صفحه نمایش کاملا لمسی و سیستمی مبتنی بر اپلیکیشن تولید کرد. دقیقا همان چیزی که جذاب، جدید و گیرا بود! پس از این اتفاق و درست زمانی که نوکیا دیگر توان مقابله با اپل را نداشت و نتوانست گوشی جدیدی را به سری گوشی‌های خود با امکانات خوب اضافه کند، مشتریانش را از دست داد. چرا که اکثر افراد به فکر جابه‌جایی سیستم سیمبین به یک سیستم عامل جدید و جذاب افتادند. پس از آن، سامسونگ نیز با یک سیستم عامل جدید اندرویدی به بازار رقابت پا گذاشت و گوشی نوکیا را بیش از پیش گوشه‌گیر کرد. به این صورت، امپراتوری باشکوه نوکیا، مسیر نزولی را طی کرد و رفته‌رفته از بازار رقابتی کنار گذاشته شد.


علت‌های حذف گوشی نوکیا از بازار رقابتی


این سوال که چرا گوشی نوکیا از بازار رقابتی گوشی‌های هوشمند حذف شد، از جمله سوالاتی از که ذهن بسیاری از ادم‌ها را به خودش مشغول کرده است. در این باره می‌توان گفت که چند اشتباه از سوی این برند باعث که گوشی نوکیا کنار‌ گذاشته شود:


۱. پافشاری روی سیستم عامل


از آنجایی که برند نوکیا یک سیستم عامل تقریبا موفق داشت، حاضر به تغییر یا اصلاح آن نشد. کاری که دقیقا برعکس آن را شرکت سامسونگ انجام داد و اتفاقا به موفقیت رسید. اگر به تاریخچه گوشی‌های سامسونگ نگاه کنید، می‌بینید که در ابتدا، چندان جایی در میان گوشی‌های هوشمند نداشت. اما با شناخت ضعف خود در سیستم عامل و اقدام به تغییر آن، امروزه به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین گوشی‌های تلفن همراه تبدیل شده است.


۲. عدم جلب رضایت طبقات بازار


گوشی نوکیا علاوه بر پافشاری روی سیستم عامل خود، رضایت طبقات مختلف بازار را هم به دست نیاورد. از طرفی طبقه بالا را با کند عمل کردن خود در دنیای اسمارت فون‌ها از خود رنجاند و از طرف دیگر، هیچ توجهی به طبقات متوسط و پایین‌تر بازار نکرد. در واقع باید گفت که قیمت گوشی نوکیا آنقدر بالا لود که بسیاری از افراد توانایی خرید آن را نداشتند. تا جاییکه دیگر شرکت‌ها همچون هوآوی و اچ‌تی‌سی، طبقات پایین و میانه را هدف قرار دادند و آن‌ها را سمت خود جذب کردند. علاوه‌بر این، شرکت گوشی نوکیا خرده‌فروشان را رها کرد! خرده‌فروشان اگرچه سود چندان بالایی برای نوکیا نداشتند، اما این شرکت می‌توانست با حفظ این گروه، روند نزولی خود را کند یا تا حدودی متوقف کند.


۳. عدم نوگرایی


گوشی نوکیا اگرچه برای بسیاری از افراد، دوست داشتنی، خاطره‌انگیز و نوستالژی است، اما عدم نوگرایی آن باعث شد تا استقبال از آن کم شود. سبک‌های شبیه به هم، سیستم عامل کهنه، بازی‌های خاک گرفته و عدم نوگرایی در بخش‌های مختلف آن، باعث شد که این برند پس از مدتی با بی‌توجهی روبه‌رو شود. 


پرفروش‌ترین‌های تاریخ نوکیا


۱. نوکیا ۱۱۰۰

یکی از جذاب‌ترین و پرفرش‌ترین گوشی‌ها در تاریخ گوشی نوکیا مدل ۱۱۰۰ است. این گوشی با طراحی زیبا و جذاب، صفحه نمایش سیاه و سفید، چراغ قوه، ارسال و دریافت پیام و ... بسیار مورد توجه قرار گرفت. تا جایی که به  فروش ۲۵۰ میلیونی رسید.

نوکیا ۱۱۰۰


۲. نوکیا ۱۱۱۰

این مدل از گوشی نوکیا هم بسیار ماندگار شد و لقب پرفروش‌ترین گوشی این برند را از آن خود کرد. نوکیا ۱۱۱۰ در سال ۲۰۰۵ به بازار آمد و با طراحی زیباتر و قیمت مناسب، مورد توجه قرار گرفت.

نوکیا ۱۱۱۰


۳. نوکیا ۵۲۳۰

گوشی نوکیا با مدل ۵۲۳۰ از جمله جدیدترین گوشی‌های نوکیا با صفحه‌ نمایش لمسی ۳.۲ اینچی بود که طرفداران زیادی داشت. سیستم عامل Symbian و امکان اتصال 3G در این مدل باعث شد که افراد زیادی از آن استقبال کنند و به فروش ۱۵۰ میلیونی رسید. امکاناتی مثل سیستم GPS، رم ۱۲۸ مگابایتی و دوربین ۲ مگاپیکسلی، از ویژگی‌های مهم این گوشی موبایل بود.

نوکیا ۵۲۳۰


۴. نوکیا ۲۶۰۰

دیگر گوشی نوکیا که عنوان پرفروش و محبوب را از آن خود کرد، مدل ۲۶۰۰ است. این گوشی با صفحه نمایش رنگی و بدنه محکم و باکیفیت، جای خود را در بازار رقابتی پیدا کرد و بیش از ۱۳۵ میلیون فروش داشت.

نوکیا ۲۶۰۰


این مدل‌ها نه تنها در تاریخ گوشی نوکیا بلکه در حافظه تاریخی بسیاری از آدم‌ها در سراسر جهان ثبت شده است. گوشی‌هایی که حس نوستالژی و خاطره‌انگیزی را برایمان ایجاد می‌کنند و همچنان محبوب هستند. شاید اگر نوکیا تلاش بیشتری برای حفظ برند خود می‌کرد، امروزه همچنان یک ابر قدرت و یک رقیب جدی برای اپل و سامسونگ بود.

دسته‌بندی