اگر امروز لیست 5 شرکت بزرگ صنعت گوشی‌های هوشمند را بررسی کنیم، نام سامسونگ را در جایگاه اول تا سوم خواهیم یافت. نوکیا اما در این لیست جایی نخواهد داشت. نوکیا زمانی بزرگ‌ترین شرکت سازنده تلفن‌های همراه بود، ولی هم‌اکنون سهم زیادی از بازار تلفن‌های همراه ندارد. امروزه نوکیا در تقلاست تا با گوشی‌های میان‌رده‌ای که تولید می‌کند، جایگاهش را در این بازار بازیابد. ولی نوکیا تا چه حد توانسته است در این مسیر موفق باشد؟ جایگاه گوشی نوکیا در بازار گوشی‌های هوشمند چیست؟ نوکیا چگونه می‌تواند به رقابت با سامسونگ بپردازد؟ تمام این‌ها سؤالاتی هستند که با مقایسه گوشی سامسونگ با نوکیا به آن پاسخ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.


تاریخچه نوکیا و سامسونگ

سری جدید گوشی‌ نوکیا زمانی نام بزرگی در صنعت تلفن‌های همراه بود. در سال 1998 نوکیا با سبقت گرفتن از موتورولا به بزرگترین شرکت سازنده تلفن‌های همراه تبدیل شد. در سال 2007، 51% از سهم فروش تلفن‌های همراه متعلق به نوکیا بود. برای اینکه درک درستی از این نکته داشته باشید، باید بگویم که هم‌اکنون سهم آیفون از این بازار 25%، یعنی نصف سهم آن زمان نوکیا است.
 نوکیا که زمانی از بزرگ‌ترین شرکت‌‌های تلفن‌های همراه بود، در سال 2013 به مرز ورشکستگی رسید و امتیاز تلفن‌های همراه خود را با قیمت 7.2 میلیارد دلار به ماکروسافت فروخت. اصلی‌ترین دلیل زوال نوکیا، ظهور گوشی‌های هوشمند در سال 2011 بود و سامسونگ یکی از بازیگران اصلی این پدیده بود. سامسونگ نقشی کلیدی در ظهور و توسعه‌ی گوشی‌های هوشمند داشت. نوکیا قصد داشت که عضوی از این بازی باشد، ولی از طرفی می‌خواست اصالت خود را حفظ کند. از همین رو تصمیم گرفت بر خلاف جهت شرکت‌های دیگر حرکت کرده و به اندروید نه بگوید. موج توسعه‌ی اندروید سنگین‌تر از توان سیاست‌های نوکیا برای حضور مؤثر در این عرصه بود. در نتیجه نوکیا زیر موج اندروید غرق شد. نوکیا در سال 2013 شکست را به‌صورت تمام و کمال پذیرفت و امتیازش را به ماکروسافت فروخت.
 سامسونگ اما با سیاست‌های هوشمندانه‌ای که داشت، در تمام اوقاتی که نوکیا برای بقا دست و پا می‌زد، پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری پیمود تا جای پای خود را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های سازنده تلفن همراه محکم کند. سامسونگ می‌دانست که آینده در دستان گوشی‌های هوشمند و اندروید است. از طرفی وقتی غفلت نوکیا و دیگر شرکت‌های بزرگ را دید، فرصت را غنیمت شمرد تا شانس خود را با اندروید امتحان کند. سامسونگ به‌سرعت نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌اش را دید، به‌طوری که تنها پس از سه سال سامسونگ تبدیل به یکی از چهره‌های اصلی صنعت گوشی‌های هوشمند شد و نسل سوم گوشی‌ سامسونگ با فروش بی‌نظیری مواجه شد. ولی نوکیا همین‌طور هرروز بیشتر از قافله عقب ماند.
 ماکروسافت که پیشرفت گوگل با سیستم‌عامل اندروید چندان به مزاقش خوش نمی‌آمد، در صدد این بود که با عرضه‌ی سیستم‌عامل انحصاری خود، یعنی ویندوز فون، سهمی در این صنعت داشته باشد. ماکروسافت به دنبال بازیگری بود که بتواند چهره‌ای مناسب برای معرفی سیستم‌عاملش باشد؛ و چه چهره‌ای بهتر از نوکیا؟! نوکیایی که در شُرُف ورشکستگی بود، اما هنوز محبوبیت خود را از دست نداده بود. نوکیا با سری گوشی‌های لومیا که از سیستم‌عامل ویندوز فون استفاده می‌کردند وارد بازار شد؛ اما متأسفانه سری لومیا و البته ویندوز فون با شکست مواجه شدند. نوکیا در سال 2016 امتیاز گوشی‌های خود را از ماکروسافت پس گرفت و با سیاست‌هایی جدید به صنعت گوشی‌های هوشمند بازگشت. حال می‌خواهیم با مقایسه گوشی سامسونگ با نوکیا، بازگشت این شرکت و جایگاه آن نسبت به سامسونگ را بررسی کنیم.


مقایسه گوشی نوکیا با سامسونگ

نوکیا و سامسونگ هردو از سازندگان پیشروی گوشی‌های هوشمند در جهان هستند. وقتی هم که پای محبوبیت در میان باشد، سامسونگ و نوکیا هردو از محبوب‌ترین برندها در بازار گوشی‌های هوشمند هستند و هردو طرفداران سرسخت و متعصب خود را دارند. نوکیا برای ترکیب سخت‌افزاری هوشمندانه‌اش معروف است و محبوبیت زیادی در میان مردم، به‌خصوص در میان افراد کم‌درآمد دارد. سامسونگ تا چند سال پیش شهرت و محبوبیتش را مدیون گوشی‌های شیک رده‌بالایش بود. ولی هم‌اکنون سامسونگ با عرضه‌ی مدل‌های مختلف در رده‌های مختلف، سعی در جلب توجه گروه بیشتری از کاربران دارد. سامسونگ امروزه بزرگ‌ترین شرکت‌ گوشی‌های هوشمند است. ما در بخش پیش رو، قصد داریم به‌طور دقیق‌تری به مقایسه گوشی سامسونگ با نوکیا بپردازیم. در این قسمت می‌خواهیم با بررسی مشخصات گوشی‌های نوکیا و مشخصات گوشی‌های سامسونگ، به درک عمیق‌تری از تفاوت این دو برسیم. 


مشخصات گوشی‌های نوکیا

هنگامی که نوکیا در پی بازگشت به عرصه‌ی گوشی‌های هوشمند بود، سامسونگ با گوشی‌های پرچمدار خود، جزو برترین تولیدکنند‌گان گوشی‌های هوشمند شناخته شده بود. اما سیاست‌های سامسونگ بر تولید گوشی‌های رده بالا و پرچمدار متمرکز بود. از طرفی شرکت‌های کمی در تولید گوشی‌های میان‌رده فعالیت می‌کردند و تنها شمار کمی از آن‌ها گوشی‌های باکیفیتی تولید می‌کردند. نوکیا این‌بار با سیاست‌گذاری‌های هوشمندانه، بازار گوشی‌های میان‌رده را به‌عنوان عرصه‌ی اصلی فعالیتش انتخاب کرد. این انتخاب هوشمندانه زمینه‌ی بازگشتی پرقدرت را برای نوکیا فراهم کرد. فعالیت نوکیا تنها به تولید گوشی‌های میان‌رده محدود نمی‌شود و گوشی‌های پرچمدار نیز تولید می‌کند، اما در اصل همان گوشی‌های میان‌رده‌ی نوکیا بودند که موفقیت دوباره را برای این شرکت به ارمغان آوردند. حال که با نحوه‌ی بازگشت نوکیا آشنا شدیم، می‌خواهیم نگاهی عمیق‌تر به مشخصات گوشی‌های نوکیا داشته باشیم


قیمت

سیاست قیمت‌گذاری نوکیا بنا بر وضعیت و مدل گوشی متفاوت است. نوکیا محصولات رده‌بالا و قدرتمندش را با این شیوه قیمت‌گذاری می‌کند که ابتدا یک قیمت معقول رو به بالا برای محصولش وضع کرده، و سپس به مرور زمان آن را کاهش می‌دهد. ولی نوکیا تلاش می‌کند تا گوشی‌های میان‌رده‌اش را با کمترین قیمت و بیشترین کیفیت ممکن روانه‌ی بازار کند. کاهش هزینه‌ها برای پایین آوردن قیمت مصرف‌کننده، اصلی‌ترین سیاست نوکیا برای گوشی‌های میان‌رده‌اش است.


بازارها

شبکه‌ی فروش نوکیا حداقل 150 کشور را پوشش می‌دهد و نوکیا با سیاست‌های فروش پیش‌رونده‌اش قصد دارد با افزایش این رقم تا حد ممکن، بازار خود را توسعه دهد تا بتواند سهم بیشتری از بازار جهانی داشته باشد.


محصولات

نوکیا با سرمایه‌گذاری روی محصولات جدیدتر، روز به روز در حال ارتقاء و دستیابی به سودهای بیشتر است. گوشی‌های هوشمندی که توسط نوکیا تولید می‌شوند عموماً بر دو مورد تمرکز دارند: یا قیمت پایین و یا فناوری قدرتمند. نوکیا سیاست‌های تولید، طراحی و عرضه خود را بنا بر شرایط موجود در بازار تنظیم می‌کند. سخت‌افزار قدرتمند و کارایی بالا از مهم‌ترین مشخصات گوشی‌های نوکیا هستند که موجب محبوبیت گوشی‌های این شرکت شده‌اند.


مشخصات گوشی‌های سامسونگ  

سامسونگ‌ گوشی‌های هوشمند بسیاری به بازار عرضه کرده است تا بتواند نام خود را در ذهن کاربران حک کند. ارائه‌ی یک فناوری قدرتمند صرفاً نمی‌تواند فروش یک گوشی را تضمین کند، اگر شرکت تولیدکننده نتواند به درستی با مخاطبانش ارتباط برقرار کند. سامسونگ جایگاه امروزش را به محصولات باکیفیت، و البته استراتژی‌های تبلیغاتی قدرتمندش مدیون است. سامسونگ با تبلیغات گسترده، استفاده از چهره‌های مشهور و متمرکز کردن تبلیغات بر روی کیفیت مشخصات گوشی‌های سامسونگ توانست به فروش شگفت‌انگیزی دست یابد.


قیمت

به سبب حضور محصولات سامسونگ در دسته‌بندی‌های مختلف، سامسونگ استراتژی‌های مختلفی برای قیمت‌گذاری دارد.‌ گوشی‌های سامسونگ از بهترین گوشی‌های بازار محسوب می‌شوند و به لطف ویژگی‌‌های برترشان به‌عنوان رهبران این صنعت شناخته می‌شوند. سامسونگ در ابتدا، پیش از حضور رقبا، محصولات خود را با قیمت بالایی عرضه می‌کند، ولی به محض اینکه مدل‌ جدیدتری عرضه کند، و یا رقبا محصول مشابهی معرفی کنند، سامسونگ قیمت‌هایش را پایین می‌آورد.


بازارها

در مقایسه گوشی سامسونگ با نوکیا، اگر بگوییم سامسونگ توانسته است بر بازار جهانی سلطه کند، دروغ نگفته‌ایم. تقریباً در هر نقطه از زمین که باشید، سامسونگ آنجا حضور دارد. سامسونگ توانسته است نمایندگی‌هایش را در سرتاسر زمین برپا کند؛ و از طرفی دیگر به رابطه‌ی خوبی با خرده‌فروشی‌ها دست یافته است. حضور پررنگ و چندجانبه‌ی سامسونگ در بازار جهانی توانسته است فروش بسیار خوبی را برای این شرکت رقم بزند.


محصولات

سامسونگ گزینه‌های زیاد و بسیار قدرتمند و محبوبی در دسته‌بندی گوشی‌های رده‌بالا عرضه کرده است. برای مثال می‌توان به سری گلکسی S، Note، و Z اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین مشخصات گوشی‌های سامسونگ، نوآوری آنهاست. دلیل اینکه از سامسونگ (سایت سامسونگ) به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشروی صنعت گوشی‌های هوشمند یاد می‌کنیم، همین نوآوری‌هاست. از طراحی صفحه نمایش Edge و قلم S Pen سری Note گرفته، تا فناوری تاشوی باورنکردنی سری Z. سامسونگ شرکتیست که همیشه باکیفیت‌ترین و به‌روزترین فناوری‌ها را برای کاربرانش تدارک می‌بیند، از همین‌رو دستیابی به جایگاهی که سامسونگ طی این سال‌ها به‌دست آورده است بسیار دور از ذهن به‌نظر می‌رسد.


جمع‌بندی

در پایان مقایسه گوشی سامسونگ با نوکیا متوجه می‌شویم که این دو شرکت‌ جایگاهی کاملاً متفاوت به نسبت یکدیگر دارند. در سال‌های اخیر نوکیا و سامسونگ تعدادی از هوشمندانه‌ترین و کارآمدترین گوشی‌ها را طراحی و تولید کرده‌اند. گوشی‌های شیک و حرفه‌ای سری N نوکیا به سبب فناوری قدرتمند و به‌روز خود توانسته‌اند هیاهوی بسیاری به‌پا کنند. از طرفی دیگر نسخه‌های Ultra گوشی‌های سامسونگ شامل تعدادی از قدرتمندترین گوشی‌هایی می‌شوند که این صنعت تابه‌حال به خود دیده است. هردوی این شرکت‌ها با توجه به تمامی تفاوت‌هایشان توانسته‌اند گوشی‌های خوبی روانه‌ی بازار کنند و به محبوبیت زیادی برسند.
نوکیا (سایت نوکیا) زمانی که می‌خواست به عرصه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند بازگردد، به‌خوبی خلاء و ضعف سیاست‌گذاری‌های سامسونگ در بازار گوشی‌های میان‌رده را شناسایی کرده بود و با استراتژی‌های قوی به قصد تصاحب این بازار قدم برداشته بود. نوکیا روزهای بسیار بدی را گذرانده بود، اما به‌خوبی توانست قدرتش را بازیابد تا باری دیگر به قصد احیاء شکوه ازدست‌رفته‌اش پا به میدان بگذارد. نوکیا گوشی‌های پرچمدار خوبی هم طراحی و تولید کرده است، اما اگر بخواهیم رویکردی صادقانه در مقایسه گوشی نوکیا با سامسونگ داشته باشیم، باید بگوییم که سامسونگ هنوز در این زمینه بی‌رقیب است. نوکیا با وجود اینکه سامسونگ در سال‌های اخیر با سری A حضور طوفانی‌ای در بازار گوشی‌های میان‌رده داشته است، باز هم توانسته است به جایگاه مطلوبش برسد. ولی نباید فراموش کرد که سامسونگ تنها رقیب نوکیا در بازار گوشی‌های میان‌رده نیست. ‌شرکت‌های شیائومی و هواوی رقبای به‌مراتب جدی‌تری برای نوکیا هستند. باید دید نوکیا چگونه می‌تواند با این غول‌های نوظهور مواجهه کند و چه جایگاهی در برابر آن‌ها خواهد داشت. حال که مقایسه گوشی سامسونگ با نوکیا به اتمام رسیده‌ است، شما چه دیدگاهی نسبت به عملکرد این دو شرکت دارید؟ به‌نظر شما نوکیا تا چه حد توانسته است بازگشت موفقیت‌آمیزی داشته باشد؟ انتخاب شما کدام است؟ سامسونگ یا نوکیا؟