همزمان با افزایش قیمت دستگاه‌های الکترونیک و گوشی‌های هوشمند نگرانی صاحبان گوشی موبایل در خصوص ایراد خسارت و یا مفقود شدن موبایل‌های خودشان افزایش پیدا کرده است. از این رو استفاده از بیمه موبایل برای جبران خسارت‌هایی که ممکن است وقوع پیدا کند و تحت پوشش گارانتی کالا قرار نمی‌گیرد اهمیت بیشتری پیدا کرده است، بیمه موبایل بهترین راهکار برای جبران خسارت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی و بزرگ مثل مفقود یا دزدیده شدن موبایل و یا افتادن از ارتفاع و آسیب فیزیکی شدید است.

همچنین در مواردی که قطعاتی از دستگاه دچار مشکل می‌شوند و نیاز به تعویض دارند، برای قطعاتی که مشمول گارانتی تعویض نیستند ممکن است صاحب گوشی متحمل هزینه سنگینی شود. گارانتی کالاها خیلی از این هزینه‌ها را مشمول موارد نمی‌شمارد. اما بیمه موبایل نقش مکمل گارانتی کالا را دارد و تعویض تمام قطعات با کیفیت و رسیدگی مناسب تحت پوشش موارد بیمه‌نامه موبایل قرار می‌گیرد.

اطمینان از کیفیت تعمیر یا تعویض گوشی از مزیت‌های دیگر بیمه موبایل است، ضمن آن که در برابر آسیب‌های ناشی از نفوذ مایعات و نوسانات جریان برق نیز هزینه‌ها تحت پوشش بیمه موبایل قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از طریق آشنایی با شرایط و موقعیت‌های تحت پوشش بیمه و با کسب آگاهی از بهترین سرویس‌دهندگان بیمه موبایل و مقایسه آن‌ها نسبت به بیمه گوشی همراه خود اقدام کنید. پس برای انتخاب بهترین بیمه موبایل و همچنین محاسبه هزینه بیمه موبایل در ادامه با ما همراه باشید.

بیمه موبایل چیست و چه شرایطی دارد؟

مثل تمام بیمه‌های رایجی که برای دارایی‌های و دستگاه‌های گران‌قیمت و با ارزش وجود دارد بیمه موبایل نیز خسارات ناشی از تصادفات و اتفاقات غیرمترقبه که منجر به صدمه به گوشی می‌شود را برعهده می‌گیرد. روند و عملکرد بیمه موبایل مانند سایر بیمه‌های موجود است و با آن می‌توانید هنگام خرابی و خردشدگی و شکستگی یا حتی در قبال مفقود شدن گوشی نیز تمام هزینه‌ها را دریافت کنید.

در مقایسه با گارانتی کالاها که تقریبا اکثر موارد آسیب دیدن یا خرابی موبایل را پشتیبانی نمی‌کنند بیمه تسهیلات بسیار بهتری ارائه می‌دهد. بیمه موبایل به ازای پرداخت مبلغ متناسبی به صورت ماهیانه یا سالانه تمام غرامت‌ها و هزینه‌های احتمالی را در اکثر شرایط و حوادث احتمالی برعهده می‌گیرد. تقریبا تمام گوشی‌ها و برندهای موبایل اعم از گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی و گوشی اپل امکان بیمه شدن را دارا هستند و شرکت‌ها و مراکز متعددی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

  • موقعیت ها و شرایطی که صدمات ناشی از آنها تحت پوشش بیمه موبایل است.

بیمه موبایل چیست و چه شرایطی دارد؟

بیشتر خرابی‌ها و صدماتی که متوجه گوشی‌های موبایل است مربوط به برخورد ضربه یا فشار به بدنه و صفحه‌نمایش و نیز شکستگی آنها است. تقریباً 80 درصد مواردی که در آن صاحبان گوشی برای تعمیر یا استفاده از بیمه موبایل اقدام می‌کنند مربوط به شکستگی صفحه‌نمایش است. همچنین مواردی وجود دارد که در آن راهی به‌جز تعویض کامل دستگاه وجود ندارد. تمام این موارد رایج و همچنین مواردی که در ادامه می‌آید شرایطی هستند که بیمه‌گذار خود را موظف به پرداخت تمام غرامت‌های مربوط به آن می‌داند.

  • بیمه مربوط به سرقت گوشی های هوشمند با «شکست حرز»

در شرایطی که سرقت گوشی شما با شکست حرز مشخص شده باشد و تاییدیه لازم برای اعلام سرقت مهیا باشد می‌توانید از طریق بیمه موبایل خود برای جبران خسارت وارده و دریافت غرامت اقدام کنید. در شرایط حاضر با افزایش ارزش وسایل الکترونیک پیش‌بینی خسارت وارده و پشتیبانی آن در صورت سرقت اهمیت بسیار دارد. بیمه موبایل می‌تواند سرمایه‌گذاری معقولی جهت جلوگیری از صدمات احتمالی ناشی از سرقت باشد. اما بیمه موبایل تنها در صورت «شکست حرز» حین سرقت هزینه‌های مربوطه را برعهده می‌گیرد.

شکست حرز اصطلاحی حقوقی است و به این‌صورت تعریف می‌شود که در آن سارقین یا متجاوزان با استفاده از زور و تهدید، تخریب، ورود با زور به خانه یا استفاده از ابزارهای نامتعارف و یا کندن، شکستن و گذشتن از حصار و دیوار اقدام به سرقت گوشی شما کرده باشند. پس سرقت سریع روی موتور یا قاپیدن و دزدی مخفیانه و بدون علایم و درگیری مشمول خدمات بیمه موبایل نمی‌گردد.

  • نفوذ آب و مایعات و صدمه ناشی از آب خوردگی

کالاهای دیجیتال در برابر ضربه و آب بسیار آسیب‌پذیر هستند. خسارات ناشی از آب‌خوردگی برای گوشی موبایل از جمله رایج‌ترین حوادث است. درصورت استفاده از بیمه موبایل حتی اگر دستگاه کاملا صدمه دیده باشد تمام هزینه‌ها تامین خواهد شد.

  • صدمات فیزیکی ناشی از ضربه و شکستگی

در صورتی که از بیمه موبایل خود مطمئن باشید در شرایطی که گوشی شما زمین می‌خورد و یا به هر دلیل دچار شکستگی و آسیب جدی بشود خیال شما راحت خواهد بود. با پیش‌بینی حوادثی که ممکن است برای گوشی همراه شما اتفاق بیفتد و یک سرمایه‌گذاری مناسب برای بیمه موبایل می‌توانید همیشه از بازگشت خسارت شکستگی و ضربه خوردن موبایل خود مطمئن باشید.

  • خسارت ناشی از نوسانات ولتاژ برق

برای بعضی دستگاه‌های برقی مثل یخچال،کامپیوتر و گوشی‌های موبایل نوسانات جریان برق که بصورت گاه‌به‌گاه اتفاق می‌افتد می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به منبع تغذیه یا بخشهای اصلی وارد کند. از این رو بخشی مربوط به خسارات ناشی از نوسانات برق در بیمه موبایل وجود دارد تا پیشاپیش جبران خسارات مالی مربوط به آن را پیش‌بینی کرده باشد.

  • خسارات ناشی از بلایای طبیعی، زلزله، سیل و آتش سوزی

هر خسارتی که محرز باشد بر اثر بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و غیر آن به گوشی موبایل شما وارد شده است توسط بیمه موبایل پوشش داده شده و هزینه آن پرداخت می‌شود. در مورد شرایط آسیب در آتش‌سوزی، حتی اگر آن را عامل طبیعی بوجود نیاورده باشد توسط بیمه موبایل پشتیبانی صورت می‌گیرد. بخش مجزایی مخصوص حوادث مربوط به آتش‌سوزی برای بیمه موبایل وجود دارد که مورد رجوع بیمه‌داران است.

  • تفاوت های موجود میان بیمه و گارانتی

تفاوت اصلی و بزرگ پوشش بسیار گسترده بیمه موبایل برای انواع خسارات و حوادث نسبت به محدوده خدمات گارانتی است. هنگام خرید کالا با گارانتی بر اساس قراردادی به مدتی محدود معمولا شش ماه تا یک سال و در صورت بروز خرابی و موقعیت‌های خاص، شرکت فروشنده هزینه تعمیر و تعویض را برعهده می‌گیرد. مواردی که شامل خدمات گارانتی هستند محدودند و در بسیاری از موقعیت‌ها گارانتی پاسخگوی جبران خسارت صاحبان موبایل و گوشی‌های هوشمند نیست. برخی از این موارد به شرح زیر هستند.

  • خرابی ناشی از نوسان جریان برق و آسیب دیدن موبایل هنگامی که در حال شارژ شدن است.
  • آب خوردگی و خرابی در اثر آتش‌سوزی، سوختگی، سوانح طبیعی و غیرمترقبه مثل سیل و زلزله.
  • مفقود شدن یا سرقت گوشی مربوط به خدمات گارانتی نیست.
  • شکستگی و خرابی در اثر ضربه یا افتادن از ارتفاع تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌گیرد.
  • معیوب شدن قطعات در اثر استفاده از ابزارآلات نامناسب یا دست‌کاری پلتفرم و ایجاد ایراد در سیستم.
  • در صورتی که اثری از باز شدن قاب دستگاه وجود داشته باشد موبایل معیوب از پوشش گارانتی خارج می‌شود.

بهترین بیمه موبایل برای انتخاب کدام است؟

اما کدام بیمه‌گذار و شرکت خدماتی بیمه در این میان بهترین خدمات را در قبال بیمه کردن موبایل ارائه می‌دهد؟ برای ارزیابی یک شرکت بیمه باید خدمات مربوطه را دقیق و در مقیاس جزئی‌تر بررسی کنید و با مقایسه مزیت‌ها در این مقیاس میان شرکت‌های مختلف مناسب‌ترین بیمه موبایل را انتخاب کنید. محاسبه هزینه بیمه موبایل توسط بیمه‌گذار باید براساس قواعد انجام شود و در انتخاب صاحبان کالا میان بیمه‌گذاران نقش اساسی دارد.

می‌توانید معیارهای نسبی مخصوصی برای انتخاب خود تعیین کنید. با توجه به حیطه تخصصی بیمه موبایل در بازار کالاهای دیجیتال و هوشمند معیار تخصص و کیفیت تعویض و تعمیر قطعات از اولویت بالایی برخوردار است. بعد از آن هزینه ابتدایی که شرکت در قبال بیمه کردن دریافت می‌کند، برنامه زمان‌بندی و مسئولیت‌پذیری بیمه‌گذار و نیز اولویت‌بخشی و سرعت شرکت در پرداخت هزینه و جبران خسارت از معیارهای اصلی دیگر برای انتخاب بهترین سرویس خدماتی بیمه است.

بهترین بیمه های موبایل و ویژگی های آنها

بهترین بیمه های موبایل و ویژگی های آنها

در این بخش قصد داریم تا تعدادی از بهترین و پرسابقه‌ترین شرکت‌های خدماتی بیمه را معرفی کنیم که در زمینه بیمه گوشی‌های هوشمند نیز فعالیت می‌کنند. امروزه عناوین بیمه دیجیتال زیادی در فضای مجازی خود را معرفی و تبلیغ می‌کنند. برای استفاده از خدمات بیمه‌ای که آشنایی با آن ندارید تلاش کنید تا اطلاعات درست و مختصری در مورد سابقه و اعتبار آن جمع‌آوری کنید.

اما ویژگی اول برای یک بیمه‌نامه ایده‌آل آن است که در متن آن دو نوع خسارت را پیش‌بینی کرده باشد: اول خسارت‌هایی که در آن به دستگاه موبایل ضربه اساسی وارد شده و نیاز به تعویض کامل دستگاه می‌باشد و دوم خسارت‌های جزئی‌تر که با هزینه مشخصی می‌توان آن‌ها برطرف و گوشی را تعمیر کرد. در این صورت اگر دستگاه گوشی معیوب نیاز به تعویض قطعه‌ای خاص یا تعمیر آن داشته باشد بیمه موبایل قیمت روز قطعه مورد نظر را به شخص صاحب بیمه پرداخت می‌کند.

از ویژگی‌های ضروری همانطور که گفته شد سرعت عمل شرکت بیمه‌کننده در تامین و رسیدگی به خسارات است. همچنین وظیفه تعمیر توسط شرکت بیمه باید با کیفیت و دقت بالا انجام شود. پاسخگویی مناسب به بیمه‌داران توسط شرکت تاثیر زیادی در افزایش محبوبیت آن دارد. در اینجا چند شرکت را به عنوان ارائه‌دهنده بهترین بیمه موبایل و در دسته باتجربه‌ترین شرکت‌های بیمه موبایل معرفی کرده‌ایم.

بیمه موبایل سامان

بیمه موبایل سامان

شرکت سامان اولین برند یا عنوان کالا در حوزه تخصصی تجهیزات برقی و الکترونیک است. بیمه سامان با همکاری شرکت سامان حامی خدماتی برای صاحبان تبلت‌، انواع موبایل اعم از گوشی سامسونگ و گوشی شیائومی و یا اپل، لب‌تاپ و تاچ‌پد در اختیار قرار می‌دهد. کالای مورد نظر در برابر ضربه‌ و خسارات فیزیکی، نفوذ آب و آتش‌سوزی، نوسانات ولتاژ برق، بلایای طبیعی و سرقت تحت پوشش قرار می‌گیرد.

خدمات بیمه‌نامه توسط مراکز صدور و پشتیبانی بیمه‌نامه‌های تجهیزات الکترونیکی شرکت بیمه سامان در سراسر کشور به متقاضیان ارائه می‌گردد. فرانشیز بیمه سامان برای قیمت کل گوشی ده درصد است و همچنین به ازای هر ماه استهلاک بعد از تاریخ صدور کالا دو و نیم درصد قیمت گوشی کسر می‌شود. لینک مراجعه به صفحه بیمه تجهیزات الکترونیک سامان در اینجا قرار داده شده است.

بیمه موبایل پارسیان

بیمه موبایل پارسیان

بیمه پارسیان نیز از برترین و سابقه‌دارترین شرکت‌های خدمات بیمه است. «بیمه دیجیتال من» با پشتیبانی «پارس رسانه» و مجوز رسمی از شرکت بیمه پارسیان است. این محصول به صورت کاملا آنلاین عرضه شده است و تمام مراحل ثبت و صدور بیمه‌نامه و استفاده از خدمات بصورت آنلاین و ازراه‌دور قابل انجام است. برای بیمه موبایل تمامی دستگاه‌های موبایل هوشمند در برابر خسارات ناشی از ضربات فیزیکی و افتادن، نفوذ رطوبت و آب‌خوردگی، نوسان جریان برق، سرقت، بلایای طبیعی، آتش‌سوزی و شکستگی قطعات مختلف گوشی تحت پوشش قرار می‌دهد. اما موارد خاصی نیز وجود دارد که مشمول بیمه موبایل پارسیان نمی‌شود.

مشکلات لوازم جانبی مثل باتری و شارژر، شکستگی قاب دستگاه، خسارت‌های وارده عمدی، مشکل در رجیستر یا «ثبت سریال» گوشی و وجود پیکسل سوخته تا چهار عدد روی صفحه‌نمایش مواردی هستند که بیمه موبایل پارسیان از آنها پشتیبانی نمی‌کند. پوشش بیمه موبایل پارسیان در قالب سه طرح طلایی، نقره‌ای و برنز توسط شرکت ارائه می‌شود که هر کدام ویژگی و مزایای خود را دارند. برای خرید و صدور آنلاین بیمه کالای دیجیتال «بیمه پارسیان» به صفحه اصلی وبسایت آن مراجعه کنید.

بیمه موبایل ایران

بیمه موبایل ایران

بیمه ایران که از باتجربه‌ترین شرکت‌های خدمات بیمه می‌باشد برای گوشی‌های گارانتی دیجی سرویس خدمات جبران خسارت بیمه در برابر آسیب فیزیکی و آتش‌سوزی، سرقت و آب‌خوردگی و دیگر حوادث ارائه می‌دهد. دیجی سرویس مجموعه‌ای وارداتی در زمینه لوازم الکترونیک و موبایل است که در حال حاضر تنها مرکزی است که یک سال بیمه موبایل از طرف بیمه ایران و همچنین بیمه سرقت موبایل بطور جداگانه در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دوره گارانتی مجموعه دیجی سرویس نیز برای گوشی‌ها 18 ماه در نظر گرفته شده است. پوشش‌های دیگر بیمه موبایل ایران در برابر آسیب‌دیدگی توسط مایعات، نوسان جریان برق و خسارت‌های سخت‌افزاری است. لینک مربوط به صفحه اصلی دیجی سرویس در اینجا آورده شده است.

بیمه کالای دیجیتال معلم

بیمه کالای دیجیتال معلم

این سرویس با مجوز رسمی از «بیمه معلم» و توسط شرکت «پارس رسانه» ارائه می‌شود که پلتفرم کاملا آنلاین دارد. جهت خرید و صدور بیمه‌نامه و خدمات دیگر برای هر نوع دستگاه دیجیتال و همچنین بیمه موبایل می‌توان به آن مراجعه کرد. بیمه کالای دیجیتال معلم در برابر خسارات وارده از حوادثی همچون آسیب فیزیکی و شکستگی، سوختگی و آسیب دیدن از نوسانات برق، آب‌خوردگی و سرقت به صاحب بیمه غرامت می‌پردازد.

بیمه کالای دیجیتال معلم در چهار قالب طلایی، نقره‌ای، سرقت کامل و شکستگی VIP ارائه می‌شود. فرانشیز تعمیر یا تعویض دستگاه از 15 درصد تا 40 درصد در این طرح‌ها متغیر است. طرح طلایی پایین‌تر فرانشیز را دارد و طرح VIP تنها تعمیر یا تعویض قطعات معیوب را پوشش می‌دهد. برای صدور و تهیه بیمه‌نامه به لینک صفحه اصلی بیمه کالای دیجیتال معلم مراجعه کنید.

محاسبه هزینه بیمه موبایل

بیمه موبایل شامل طیف وسیعی از حوادث و خسارات می‌شود که ممکن است برای گوشی شما اتفاق بیفتد. در صورت اعلام خسارت در اکثر مواقع غرامت تعویض آن یا هزینه تعمیر به شخص بیمه‌دار پرداخت می‌گردد و یا نسبت به تعمیر و تعویض قطعه اقدام می‌شود. هزینه پرداختی اولیه به شرکت بیمه از هزینه پرداختی برای  گارانتی کالا بالاتر است. اما تعیین مبلغ غرامت وابسته به عوامل متعددی است.

مدت زمان کارکرد گوشی، ارزش و کیفیت گوشی، تاریخ تولید آن و همچنین ارزش کنونی و سلامت فیزیکی آن از این عوامل هستند. محاسبه هزینه بیمه موبایل به شما در انتخاب دقیق‌تر شرکت خدماتی یاری می‌رساند. قیمت دقیق بیمه موبایل در نهایت از سوی هر شرکت و متناسب با کالای دریافتی محاسبه و به صاحب دستگاه اعلام می‌شود.

در مواردی که دستگاه دچار خسارت عمده شده باشد بسته دستگاه معیوب با تمام متعلقاتش به شرکت بیمه موبایل سپرده می‌شود و بیمه‌گذار با کسر استهلاک به ازای هر ماه از زمان خرید دستگاه و همچنین کسر مبلغی تحت‌عنوان «فرانشیز» نسبت به پرداخت اقدام می‌کند. فرانشیز یعنی در ازای جبران خسارت، بیمه‌نامه درصدی از بهای آن را برعهده نمی‌گیرد و پرداخت آن وظیفه صاحب دستگاه است.

در صورتی که خسارت جزئی باشد قطعه معیوب تعمیر میشود و با کسر مبلغ فرانشیز تعمیر تحویل می‌گردد. اگر قطعه معیوب موردنظر در دسترس و قابل خریداری نباشد هزینه تعمیر یا جبران خسارت وارده محاسبه و با کسر فرانشیز به صاحب دستگاه پرداخت می‌شود. به طور کلی اگر در قالب درصدی بیان کنیم بین 70 تا 80 درصد خسارت یا هزینه تعویض توسط شرکت‌های بیمه‌گذار پرداخت می‌شود و مابقی تحت عنوان فرانشیز، هزینه استهلاک و هزینه تعمیر باید توسط صاحب گوشی پرداخت شود.

سخن آخر

با ارزیابی پوشش‌های مختلفی که بیمه نسبت به گارانتی دارا می‌باشد می‌توان نتیجه گرفت که بیمه موبایل حاشیه اطمینان و امنیت موجود جهت محافظت و نگهداری گوشی‌های موبایل با قیمت بالا را کاملا ارتقا می‌بخشد. بیمه موبایل شرایطی را مهیا کرده است که در آن وقوع هر حادثه یا خسارت تا حد امکان پیش‌بینی شده است و بهترین انتخاب برای جلوگیری از آسیب‌های مالی به موبایل و پلتفرم‌های هوشمند است.

برای بیمه کردن موبایل خود تنها کافی است با جمع‌آوری مدارک لازم به یکی از مراکز شرکت بیمه منتخب خود مراجعه کنید و طی چند ساعت با عقد قرارداد بیمه‌نامه و پرداخت حق بیمه ابتدایی گوشی خود را بیمه کنید.

منبع: lifewire