کپی رایت اینستاگرام چیست؟ شاید برای شما هم این پرسش به وجود آمده باشد که معنی اخطار کپی رایت اینستاگرام چیست و به چه دلیلی نمایش داده می شود؟ امروزه تقریبا هر فردی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، از شبکه های اجتماعی استفاده می کند و یکی از محبوب ترین شبکه ها، اینستاگرام است. اینستاگرام نه تنها پلتفرمی محبوب برای توده مردم است، بلکه صاحبان کسب و کار و همچنین اینفلوئنسرها و تولید کنندگان حرفه ای محتوا نیز وقت و انرژی زیادی را برای اینستاگرام هزینه می کنند و از این پلتفرم درآمدهای چشمگیری را کسب می کنند. کسب درآمد به وسیله ی محتوا، یکی از عوامل اصلی است که موجب تصویب یکسری قوانین به نام کپی رایت می شود. اینستاگرام نیز از این قائده پیروی می کند و هر کاربر موظف به پیروی از کپی رایت اینستاگرام می باشد. 

در این مقاله علاوه بر مفهوم کپی رایت اینستاگرام، با مجموعه ای از قوانین کپی رایت اینستاگرام آشنا می شوید. با ما همراه باشید.

معنی کپی رایت اینستاگرام

اینستاگرام اپلیکیشنی است که در سال ۲۰۱۰ به بازار معرفی شد و خیلی سریع رشد کرد. هم اکنون اینستاگرام یک میلیارد کاربر فعال دارد و روزانه ۵۰ میلیون محتوای تصویری در آن بارگذاری می شود. اینستاگرام با این حجم از کاربر، بستری ارزشمند و رایگان را فراهم کرده تا افراد بتوانند در آن فعالیت کنند. اینستاگرام سبب پدید آمدن مشاغل جدید شده و در کنار آن به مشاغل قدیمی سمت و سویی نو داده است به طوری که میلیون ها نفر از اینستاگرام درآمد کسب می کنند. البته با رقابتی که میان کسب و کارها در اینستاگرام به راه افتاده، برای آنکه بتوان مخاطب ها یا همان فالوور های بیشتری را جذب کرد، نیاز است به ترفندهای اینستاگرام مسلط بود و همچنین از زیبایی جلوه های بصری مانند فونت اینستاگرام اطمینان حاصل کرد.

معنی کپی رایت اینستاگرام

این رقابت سرسختانه باعث شده تا تولید کنندگان حرفه ای محتوا وارد عرصه شوند و با دریافت هزینه، به تولید محتوا برای کسب و کار ها بپردازند. اما چرا باید این کار را به حرفه ای ها واگذار کرد؟ چرا نمی توان از محتوای صفحه های دیگر، برای صفحه ی کسب و کار خودمان استفاده کنیم؟ دلیل اصلی، وجود مانعی به نام کپی رایت اینستاگرام و همچنین گزارش کپی رایت اینستاگرام است.

اینستاگرام برای آنکه بتواند محیط این شبکه اجتماعی را مدیریت کند در سال ۲۰۱۶ قوانین سفت و سختی را در رابطه با کپی رایت وضع کرد. این قوانین شامل تمامی محتواهای تصویری از جمله عکس و فیلم می شود. همچنین کپی رایت اینستاگرام شامل موزیک ها نیز می شود. مفهوم کپی رایت اینستاگرام این است که شما حق ندارید محتوایی را بدون اجازه صاحب اثر در این اپلیکیشن به اشتراک بگذارید. در صورتی که این کار را انجام دهید اینستاگرام به شما اخطار خواهد داد و درصورت بی توجهی و تکرار این عمل اینستاگرام پیج شما را از دسترس خارج خواهد کرد. تمامی مزایای یک اثر باید به صاحب اثر برسد و فرد دیگری نباید بتواند از آن بدون کسب اجازه استفاده کند. این کار نه از نظر اخلاقی درست است و نه از نظر قوانین.

محتوا شامل تمامی موارد زیر می شود:

  • کتاب ها
  • طراحی ها و نقاشی ها
  • تصاویر
  • موزیک ها
  • فیلم های سینمایی

قوانین کپی رایت در اینستاگرام

به طور کلی راجع به کپی رایت اینستاگرام چند قانون وجود دارد که در ادامه به شرح آن می پردازیم. همچنین به شما خواهیم گفت که با این قوانین چگونه برخورد کنید تا خللی به فعالیت پیچ شما وارد نشود.

  1. شما حق ندارید بدون اجازه صاحب اثر موزیک او را به اشتراک بگذارید؛ حتی اگر موزیک را خریداری کرده باشید.
  2. شما حق ندارید ویدئویی را به اشتراک بگذارید که در پس زمینه آن موزیکی باشد که حق کپی رایت آن را رعایت نکرده اید.
  3. شما حق ندارید بدون آنکه حق کپی رایت را دریافت کنید پست یک هنرمند را به اشتراک بگذارید.
  4. شما حق ندارید از محتوای تولید شده دیگران کپی کنید و از آن در جهت تبلیغ استفاده کنید.
  5. شما حق ندارید بدون اجازه محتوای شخص دیگری را ویرایش کنید و آن را به اشتراک بگذارید.
  6. شما حق ندارید محتوایی که در دیگر شبکه های اجتماعی و یا حتی از گوگل دانلود کرده اید بدون کسب اجازه ی کپی رایت با دیگران به اشتراک بگذارید.

متاسفانه در کشور ما، به قوانین کپی رایت اهمیت داده نمی شود اما رعایت نکردن قوانین کپی رایت در اینستاگرام عواقبی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم. 

  • شناسایی و حذف محتوایی که حق کپی رایت اینستاگرام را رعایت نکرده
  • دادن اخطار به کاربر
  • در صورت تکرار و عدم توجه کاربر به اخطارها خارج شدن پیج از دسترس کاربر

برای آنکه بتوانیم از محتوای بقیه استفاده کنیم و همزمان اخطاری هم از اینستاگرام دریافت نکنیم لازم است که همواره دو تا قانون کپی رایت اینستاگرام را رعایت کنیم.

این دو قانون عبارت هستند از:

  1. جلب رضایت صاحب اثر
  2. منشن کردن صفحه ی صاحب اثر در کپشن

یکی از قانون های کپی رایت اینستاگرام این است که اگر محتوایی دارید که مال شما نیست باید از صاحب اثر اجازه بگیرید و صاحب اثر از کار شما رضایت داشته باشد. برای این کار باید با صاحب اثر صحبت کرده و رضایت وی را جلب کنید. گاهی اوقات این کار بسیار سخت است. شما فرض کنید بخواهید برای استفاده از موزیک یا فیلم یک هنرمند معروف از او اجازه بگیرید! مسلم است که دسترسی به این شخص غیر ممکن است. بنابراین در چنین شرایطی اینستاگرام به شما راه حلی می دهد و آن این است که نام صاحب اثر را در کپشن ذکر کنید و یا پیج اینستاگرامی صاحب اثر را در کپشن منشن کنید. با این کار شما هیچ اخطاری بابت کپی رایت اینستاگرام دریافت نخواهید کرد.

کپی رایت آهنگ اینستاگرام

قوانین کپی رایت (copyright) یا به زبان فارسی حق نشر در اینستاگرام در رابطه با موسیقی سخت گیرانه تر عمل می کند. قوانین کپی رایت آهنگ اینستاگرام سال ۲۰۱۷ وضع شد تا از ناشرین، آهنگ سازها و خواننده ها حمایت شود. اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن کنسرتی که رفته اید چه از طریق لایو، چه استوری و چه پست کردن آن هیچ مشکلی ندارد و شما در این مورد آزاد هستید اما نیاز است تا مواردی را رعایت کنید.

  • شما اجازه ندارید بیش از اندازه از آهنگ های ضبط شده استفاده کنید.

اگر شما مدام در حال گرفتن لایو از کنسرت های خواننده مورد علاقه خود باشید و یا آهنگ مورد علاقه خود را به طور کامل استوری کنید ممکن است از سمت اینستاگرام متخلف شناخته شوید. این کار موجب می شود پیج شما با دردسر مواجه شود.

  • کلیپ هایی که در آن از موزیک استفاده کرده اید نباید طولانی باشد. حد الامکان کلیپ های ویدئویی خود را کوتاه کنید.
  • شما اجازه ندارید موزیکی را به اشتراک بگذارید که از عناصر بصری در آن استفاده نشده است. بنابراین برای موسیقی مورد نظر از فیلم یا ویدئو مناسب استفاده کنید.

دور زدن کپی رایت اینستاگرام

بعضی مواقع با آنکه شما نام صاحب اثر را منشن کرده اید، باز هم پست شما حذف می شود. برای چنین موقعیتی راه حل هایی وجود دارد که بتوانید قانون کپی رایت اینستاگرام را دور بزنید. در این بخش به معرفی راه هایی برای دور زدن کپی رایت اینستاگرام می پردازیم. این راه ها امتحان شده اند اما به هیچ عنوان صد در صد جواب گو نیستند. چرا که ربات ها و الگوریتم های مبارزه با متخلفان کپی رایت اینستاگرام، هر لحظه در حال آپدیت هستند و هر روز قوانین محکم تری برای حمایت از صاحبان اثر وضع می شود.

راه حل :

  1. ذکر نام صاحب اثر و منبع آن؛ اخلاقی ترین و ساده ترین کاری که در گام نخست باید انجام دهید همین روش است.
  2. درخواست تجدید نظر و بررسی دوباره

درخواست تجدید نظر و بررسی دوباره

بعد از اینکه اخطار کپی رایت اینستاگرام برای شما آمد روی آن کلیک کنید و درخواست تجدید نظر کنید. برای این کار بر روی گزینه آبی رنگ appeal بزنید. توصیه ما این است که اگر اجازه صاحب اثر را ندارید از خیر این گزینه بگذرید. قوانین کپی رایت اینستاگرام برای آهنگ های خارجی سخت گیرانه هستند و ممکن است عواقب بدی در انتظار پیج شما باشد.

  1. اجازه گرفتن از صاحب اثر؛ بهترین کار این است که شما از صاحب اثر اجازه بگیرید سپس از موزیک استفاده کنید.
  2. استفاده از موسیقی هایی که شامل قوانین کپی رایت اینستاگرام نمی شود. آثاری وجود دارد که صاحبان آن به عموم مردم اجازه داده اند از موسیقی آنها استفاده کنند. این آثار احتیاجی به کسب اجازه ندارند.
  3. ایجاد تغیرات در موسیقی؛ برای آنکه مشکل کپی رایت آهنگ در اینستاگرام رفع شود و شما ربات بررسی اینستاگرام را منحرف کنید، صدای دیگری به آن اضافه کنید یا با استفاده از اپلیکیشن های دیگر تغیراتی در ویدئو بدهید تا توسط ربات اینستاگرام شناسایی نشود.
  4. در کپشن اعتبار قائل شوید. شما با منشن کردن صاحب اثر در کپشن می توانید از شر قوانین کپی رایت اینستاگرام راحت شوید.
  5. همکاری با گروه های موسیقی کوچک تر. برای این کار می توانید از نوازندگان و هنرمندان دیگر استفاده کنید و موسیقی مخصوص خود را تولید کنید یا موسیقی مورد نظرتان را با تغییر دادن شخصی سازی کنید.
  6. استفاده از موسیقی های رایگان. آهنگ هایی وجود دارد صاحبان آن ها مشخص نیستند یا اینکه جزو آثاری هستند که ۶۰ سال از انتشار آن ها گذشته و قوانین کپی رایت برای آن ها دیگر اعمال نمی شود. شما می توانید به راحتی و بدون هیچ دردسری از آن استفاده کنید. 

سخن پایانی

برای آنکه بتوانید در اینستاگرام فعال باشید و از امکانات آن استفاده کنید لازم است با قوانین آن آشنا باشید و همواره این قوانین را رعایت کنید. رعایت قوانین در جهت حفظ حریم شخصی شما و دفاع از حقوق شما است. امیدواریم مطالبی که گفته شد، مفید واقع شده باشد و گامی مثبت در جهت افزایش آگاهی شما برداشته باشیم. همچنین اگر تولید کننده ی حرفه ای محتوا هستید و یا به هر دلیل نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می توانید به این مقاله از سایت اینستاگرام مراجعه کنید.

منبع: copyrightlaws