مطمئنا در دنیای سراسر تکنولوژی امروزی، همه ما کلمه هشتگ را شنیده ایم و در بسیاری از شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام، توییتر، تلگرام و... به طور فراوان آن را دیده و یا حتی در برخی موارد از آن استفاده کرده ایم. اما شاید به طور دقیق از مفهوم و جزئیات آن آگاه نباشیم. به راستی هشتگ چیست؟ از چه زمانی وارد شبکه های اجتماعی شد؟ چه مزایایی برای کاربران دارد و بسیاری از سوالات دیگر که ممکن است در ذهن هر یک از ما به وجود آمده باشد. بنابراین اگر برای استفاده بهتر از شبکه های اجتماعی به دنبال یادگیری بیشتر درباره هشتگ و به ویژه هشتگ اینستاگرام هستید و یا تازه وارد دنیای مجازی شده اید، به هیچ وجه مطالعه این مقاله را از دست ندهید زیرا ما قصد داریم علاوه بر معرفی hashtag، شما را با هشتگ های پر بازدید اینستاگرام آشنا کنیم.
هشتگ چیست؟
هشتگ که با نماد # شناخته میشود، یک تگ فراداده ای است که همواره در زمینه فناوری وجود داشته و در بازه های زمانی گوناگون معانی و مفهوم متفاوتی را به خود اختصاص داده است. این علامت در گذشته در زبانهای برنامه نویسی از جمله PDP-11، زبان C و C++ و نیز در گوشی های تلفن کاربرد داشته که البته امروزه هم اینکارایی به چشم میخورد اما از سال 2007 تا کنون پس از اولین استفاده توسط وبلاگ نویس آمریکایی، کریس مسینا در توئیتر، این نماد بیشتر با عنوان هشتگ در شبکه های اجتماعی شناخته میشود. پس از این اتفاق، هشتگ به یکی از نمادهای اصلی توییتر تبدیل شد و توانست به سرعت در سایر شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب ورود کند.
از آن زمان تا به حال و در نهایت با اضافه شدن هشتگ به دیکشنری انگلیسی آکسفورد در سال 2014، این نماد در سراسر جهان و در تمام وب سایت ها و رسانه های اجتماعی با یک مفهوم و به منظور برچسب گذاری برای جستجوی سریع و راحتتر و دسته بندی گروه های مختلف شناخته میشود. هشتگ گذاری با استفاده از نماد # و سپس تایپ کلمه و یا عبارت دلخواه بدون فاصله و از طریق علامت آندرلاین (_) میباشد. حال که با مفهوم کلی هشتگ آشنا شدیم، مطمئنا برایتان این سوال پیش آمده که هشتگ ها چه اهمیتی دارند؟ به طور کلی هشتگ ها به وجود آمدند تا به کاربران عادی کمک کنند تا بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی، موضوعات مورد نظر خود را به راحتی دسته بندی کرده و یا از میان انبوهی از مطالب، عنوان مد نظر را پیدا کنند.
هشتگ گذاری در اینستاگرام
همانطور که پیشتر گفتیم، هشتگ ها در بیشتر رسانه های اجتماعی استفاده میشوند. یکی از این شبکه های اجتماعی محبوب که کاربران زیادی را به خود جذب کرده است، برنامه اینستا میباشد. هشتگ گذاری یکی از ترفندهای اینستاگرام است که به عنوان یکی از موثرترین روشها برای بازاریابی و افزایش دنبال کننده به شمار میرود. مسلما پستهایی را در اینستاگرام دیده اید که در کپشن آن عبارتهایی با استفاده از # نوشته شده است. مثلا ممکن است یک پست مربوط به کتاب را مشاهده کرده باشید که در انتهای آن عباراتی مانند #کتاب، #کتاب_درسی، #کتاب_داستان و یا مشابه آن نوشته شده باشد. اگر در کل فضای این برنامه شما به دنبال مطالبی درباره کتاب باشید، به سختی میتوانید این پستها را پیدا کنید اما با کلیک بر روی هر یک از این هشتگها به راحتی میتوانید تمام پست های مربوط به کتاب را در دسته بندیهای مرتب مشاهده کنید. پس دیدید که هشتگ اینستاگرام چه کاربرد جذابی برای کاربران دارد.
همچنین شاید خبر یک جنبش بزرگ و یا یک اتفاق مهم را در هر کجای اینکره خاکی شنیدهباشید که به سرعت در سراسر جهان پخش شده و بسیاری از افراد از آن حمایت کردهاند. این خاصیت هشتگ گذاری در اینستا و سایر رسانه های اجتماعی است. زمانی که یک پست با هشتگ مرتبط در اینستاگرام پخش میشود، همه کاربران با جستجوی آن هشتگ میتوانند به تمام پستهای مربوط به آن دسترسی پیدا کرده و از آن خبر مطلع شوند.
به طور کلی هشتگ ها به سه دسته طبقه بندی میشوند. اولین دسته هشتگ توضیح است که به منظور طبقه بندی مطالب انجام می پذیرد. دسته دوم هشتگ برند نام دارد که توسط شرکت های تجاری برای معرفی برند خود بر روی تمامی پست هایشان اعمال میشود و دسته سوم نیز هشتگ کمپین است که در مدتهای مشخص و کوتاه برای عنوان یک موضوع خاص یا یک رویداد مورد استفاده قرار میگیرد.
آموزش هشتگ گذاری در اینستاگرام
هشتگ گذاری فرایندی بسیار ساده و راحت است که میتوان آن را در زمان بسیار کوتاه هم در پستها، استوری اینستاگرام و نیز در بیوگرافی مورد استفاده قرار داد. اگر تا کنون این کار را انجام نداده اید، مراحل زیر را با ما دنبال کنید تا فرایند هشتگ گذاری را گام به گام فرا گیرید.
هشتگ گذاری در پست های اینستاگرام
برای اینکار در ابتدا باید یک پست مناسب انتخاب کنید. پس از آماده کردن پست خود وارد برنامه اینستاگرام شده و طبق مراحل زیر پیش روید.
- در ابتدا بر روی گزینه + در پایین صفحه کلیک کنید.
- در این صفحه پست مد نظر خود را از میان فایلهای موجود انتخاب نمایید و گزینه Next را در بالای صفحه سمت راست بزنید.
- حال باید کپشن دلخواه خود را تایپ کنید. پس از نوشتن کپشن، هشتگهای مورد نظر خود را به همراه نماد # در ابتدای آنها وارد نمایید.
به همین راحتی و تنها در سه مرحله عکس یا فیلم دلخواه شما همراه با هشتگ وارد شده، در پیج اینستاگرامتان پست شد. در صورتیکه هشتگ را به درستی وارد کرده باشید، در انتهای کپشن تمامی هشتگها به رنگ آبی قابل مشاهده هستند و در صورت کلیک بر روی هر کدام، صفحه ای شامل تمام پستهایی که با هشتگ شما منتشر شده اند، به نمایش در می آید.
نکته جذاب در مورد هشتگ های به کار رفته در پست ها قابلیت تغییر و ویرایش آنها است بنابراین اگر قصد ویرایش و یا اضافه کردن هشتگ های جدید به پست اینستای خود را دارید، نگران نباشید چرا که اینستاگرام این فرصت را در اختیار شما قرار داده است.
هشتگ گذاری در استوری های اینستاگرام
در استوری اینستا هم امکان هشتگ گذاری آسان وجود دارد. بنابراین اگر سعی بر معرفی یک محصول، حمایت از یک خبر مهم و یا هر کار دیگر که میخواهید دیده شود را دارید، علاوه بر پست میتوانید در استوری نیز هشتگ خود را اضافه کنید. تنها تفاوت مهم میان hashtag در پست و استوری، حداکثر تعداد هشتگ است. بر خلاف پست که قابلیت اضافه کردن 30 هشتگ را دارا بود، در استوری های اینستاگرام تنها میتوان 10 هشتگ را به نمایش گذاشت. برای اینکار مطابق مراحل زیر عمل نمایید.
- در اکانت اینستاگرام خود، در بالای سمت چپ بر روی آیکون Your Story ضربه بزنید.
- عکس یا فیلم دلخواه خود را انتخاب نمایید.
- با کلیک بر روی گزینه استیکرها در بالای صفحه پنجرهای مطابق شکل زیر به شما نشان داده می شود.
- از میان گزینه های موجود #HASHTAG را انتخاب کنید.
- با نوشتن عبارت دلخواه، هشتگ مورد نظرتان به استوری اضافه خواهد شد.
- در نهایت استوری خود را Share کرده و آن را به همراه هشتگ در دید کاربران قرار دهید.
هشتگ گذاری در بیوگرافی اکانت اینستاگرام
همچنین از هشتگ اینستاگرام در بیو اکانت هم میتوان استفاده کرد. این کار محتوای شما را به سوی افرادی که آن هشتگ را دنبال میکنند، هدایت نمیکند اما روشی خوبی برای نشان دادن علایق شما به بازدیدکنندگان پیج تان است. به عنوان نکته مهم در این زمینه به محدودیت هشتگ اینستاگرام در بیو میتوان اشاره کرد زیرا استفاده از هشتگ در بیوگرافی به 150 کاراکتر محدود شده و بیشتر از آن امکان پذیر نمی باشد. برای انجام اینکار مراحل زیر را دنبال کنید.
- در صفحه مربوط به اکانت خود، گزینه Edit Profile را انتخاب کنید.
- در قسمت Bio نماد # را انتخاب و سپس هشتگ مورد نظر خود را تایپ نمایید.
- در نهایت با اعمال تیک آبی در بالای صفحه، هشتگ نوشته شده به صفحه اصلی اطلاعات شما اضافه میشود.
- از این پس افراد با کلیک بر روی هشتگ موجود در قسمت بیوگرافی شما میتوانند از صفحه ای شامل تمام پستها با هشتگ مشابه دیدن نمایند.
نکات کلیدی هشتگ اینستاگرام
استفاده از هشتگ اینستاگرام قاعده و قانون خاص خود را دارد. هر عبارتی را و به هر تعداد نمیتوان به عنوان هشتگ در انتهای یک پست اضافه کرد. اگر قصد هشتگ گذاری در برنامه اینستاگرام را دارید، به موارد زیر به عنوان مهمترین نکات هشتگ اینستا توجه فرمایید.
استفاده از عبارت مناسب
انتخاب کلمات مرتبط و مناسب برای هشتگ گذاری مهم ترین نکته است. استفاده از اصطلاحات مرتبط با حوزه فعالیت شما که بتواند موضوع مورد نظرتان را به کاربران برساند، در انتشار پست و جذب مخاطب نقش بسزایی ایفا میکند.
عدم استفاده زیاد از هشتگها
هشتگ اینستاگرام باید کوتاه و مختصر باشد. زیادهروی در هشتگ نه تنها نتیجه مطلوب را در پی ندارد، بلکه پست را خیلی غیر حرفه ای و نامناسب جلوه میدهد. حداکثر تعداد مطلوب برای استفاده از هشتگ ها 30 تا در هر پست میباشد.
استفاده از یک هشتگ خاص
هشتگ ها میتوانند خیلی کلی و یا بسیار خاص باشند. هرچه از یک هشتگ خاص و جذاب، بیشتر استفاده کنید، شانس بالاتری در جذب و افزایش مخاطب خواهید داشت.
تغییر هشتگ
اگر هشتگ اینستاگرام شما نتوانست مخاطبان زیادی جذب کند و نتیجه دلخواهتان را حاصل نکرد، بهتر است آن را تغییر دهید اما توجه داشته باشید تغییر هشتگ در بازههای زمانی کوتاه اصلا کار مناسبی نیست.
عدم استفاده از فاصله
برای هشتگ نویسی باید کلمه مورد نظر خود را بلافاصله پس از نماد # تایپ کنید. همچنین اگر قصد دارید یک عبارت را به عنوان هشتگ بنویسید، نباید از فاصله میان کلمات استفاده کنید بلکه باید میان آنها از نشانه آن درلاین استفاده نمایید. با اعمال فاصله پس از یک کلمه، عبارت هشتگ خاتمه مییابد.
عدم استفاده از کلمات نامناسب
همانطور که گفتیم انتخاب هشتگ مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. استفاده غیر اصولی از هشتگها و به کاربردن کلمات نامناسب میتواند باعث جریمه شدن توسط اینستاگرام و یا شادوبن شدن پیج شود.
حفظ استراتژی هشتگ گذاری
سعی کنید پستها و هشتگ های خود را بر روی یک موضوع متمرکز کنید. افراد بر اساس علاقه خود صفحه شما را دنبال میکنند بنابراین اگر در زمینه موضوعات مختلف و هشتگ های متفاوت فعالیت میکنید مثلا در صفحه خود از عناوینی چون #کتاب، #غذا و #حیوانات استفاده میکنید، دنبال کننده های ثابتی نخواهید داشت.
استفاده از هشتگهای ترکیبی
استفاده از هشتگ های پرطرفدار در جذب فالوور و دریافت لایک تاثیر زیادی دارند اما باعث میشوند پست شما در میان پست هایی با هشتگ مشابه گم شوند. استفاده از هشتگ های ترکیبی شامل هشتگ های پرطرفدار و هشتگ های خاص میتواند نتیجه بسیار مطلوبی را برایتان به ارمغان آورد.
فالو و آنفالو کردن هشتگ های اینستاگرام
نکته حائز اهمیت دیگر مربوط به فالو و آنفالو کردن هشتگ اینستاگرام است. اگر به یک هشتگ خاص علاقهمند هستید و میخواهید پست ها و استوری های آن را دنبال کنید، بهتر است آن هشتگ را فالو کنید. برای این منظور کافی است در قسمت سرچ برنامه اینستاگرم هشتگ مورد نظر خود را سرچ کرده و از میان نتایج نشان داده شده، آن را انتخاب نمایید. سپس بر روی گزینه آبی رنگ Follow ضربه بزنید. به همین راحتی میتوانید از این پس تمام پستها و استوری های منتشر شده با آن هشتگ را مشاهده کنید.
همچنین اگر هشتگی را فالو کرده اید و دیگر تمایلی به ادامه دنبال کردن آن ندارید، ما در ادامه به سوال چگونه هشتگ اینستاگرام را آنفالو کنیم پاسخ داده ایم. برای اینکار کافی است مطابق مطلب قبل، در صفحه سرچ اینستاگرام هشتگ مد نظر خود را جستجو کرده و آن را انتخاب نمایید. سپس در پنجره باز شده بر روی گزینه Following ضربه بزنید و در نهایت بر روی عبارت unfollow کلیک نمایید. به همین سادگی هشتگ مد نظر شما آنفالو شد.
5 مورد از مزایای هشتگ اینستاگرام
این روزها هشتگ گذاری جایگاه ویژهای در شبکه های اجتماعی پیدا کرده است و بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند. همانطور که تا اینجا مطالعه کردید ما در این مقاله بیشتر به هشتگ اینستا پرداختیم و اینک مزایای این ابزار رایگان و کاربردی رسانه اینستاگرام را برای شما شرح خواهیم داد.
ساده سازی فرایند جستجو
هشتگها ساده ترین راه برای سازماندهی حجم بی پایان اطلاعات ارسال شده در رسانه های اجتماعی هستند. هشتگها فرایند جستجو را بسیار ساده تر کردهاند به طوری که با سرچ یک hashtag در اینستاگرام شما به راحتی میتوانید به انبوهی از پستهای مشابه دست پیدا کنید و نیز افراد دیگر هم با جستجوی هشتگهای شما، به اطلاعات منتشر شده توسط شما دسترسی پیدا میکنند.
نمایش هشتگهای پرطرفدار
در هنگام جستجو در اینستاگرام، هشتگ های محبوب ظاهر میشوند که علاوه بر دیدن محتوای آنها، در صورت استفاده از این هشتگ ها توسط شما، احتمال بازدید از پست هایتان بیشتر میشود.
برندسازی و دیده شدن
استفاده از هشتگها در پیجهای تجاری سبب بازدید بیشتر و معرفی برندها میشود. همچنین میتوانید با هشتگ اینستا از کسب و کار سایر رقبای خود مطلع شوید.
ترویج
زمانی که یک کاربر با پستی جذاب روبرو میشود، معمولا زمانی را صرف مشاهده محتواهای مشابه میکند که اینکار از طریق هشتگ ها صورت میگیرد. هشتگ نقش چشمگیری در ترویج محتوا داشته و به عنوان یکی از موثرترین روشهای تبلغیات در رسانه های اجتماعی شناخته میشود.
به راه انداختن جنبش ها
هشتگ ها از زمان ایجاد تا کنون نقش به سزایی در جنبش های اجتماعی به وجود آمده ایفا کرده اند. بعد از به وجود آمدن یک جنبش، هشتگ ها سبب نشر سریع آنها در سراسر دنیا شده و با یک جستجوی ساده میتوان به تمام مطالب مرتبط با آن دسترسی پیدا کرد.
محبوب ترین هشتگهای اینستاگرام
حال که با مفهوم هشتگ آشنا شدیم، در ادامه ده تا از هشتگ های پربازدید اینستاگرام را به شما معرفی خواهیم کرد تا در صورت تمایل آن را جستجو کرده و از مطالب آن لذت ببرید.
- #love
- #instagood
- #fashion
- #photooftheday
- #beautiful
- #art
- #photography
- #happy
- #picoftheday
- #cute
سخن پایانی
همانطور که مطالعه کردید، ما در این مقاله به توضیح مفهوم هشتگ به ویژه هشتگ اینستاگرام پرداختیم و سعی کردیم مراحل هشتگ گذاری در این رسانه محبوب را گام به گام به شما عزیزان آموزش دهیم. همچنین به بیان جزئیات، نکات کلیدی و پرطرفدارترین آنها اشاره کردیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده و از خواندن آن لذت برده باشید.
منبع: animoto
دیدگاه خود را بنویسید