این روزها اگر در مورد طرز کار یک وسیله یا انجام کاری به مشکل بربخوریم اول از همه از گوگل می‌پرسیم که باید چه کنیم. گوگل نیز بلافاصله ما را به برنامه یوتیوب ارجاع می‌دهد و بعد با دیدن یک ویدئو فوراً به پاسخمان خواهیم رسید. برنامه یوتیوب به راستی از بهترین برنامه های اندروید است و میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا روزانه از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و معتاد آن هستند. یوتیوب میعادگاهی برای تمام افرادی‌ است که به دنبال تجربیات بصری جذاب هستند. این تجربیات در هر مجرایی می‌تواند توصیف شود: از آشپزی تا شوهای سریالی و برنامه‌های طنز و آموزشی. این چنین است که یوتیوبرهای زیادی در سراسر دنیا در پی این هستند تا با تولید محتواهای آموزنده، جذاب و آموزشی افراد زیادی را به کانال‌های خود جذب کنند. اما کاربردهای یوتیوب تنها به این موضوعات محدود نمی‌شود. در این مطلب همه‌چی آنلاین تلاش کرده تا با معرفی برنامه یوتیوب به شما برای شناخت بیشتر این پلتفرم قدرتمند محبوب کمک کند. با ما همراه باشید. 

برنامه یوتیوب چیست و چرا این همه طرفدار دارد؟

برنامه یوتیوب چیست و چرا این همه طرفدار دارد؟

بیایید قبل از معرفی برنامه یوتیوب یک مثال برای شما بزنیم. در دنیای دیجیتال کنونی، هر تصمیم خریدی، شامل یک فرآیند تصمیم‌گیری طولانی، جامع و البته گیج‌کننده است. نمی‌توان به‌ سادگی از این موضوع صرف نظر کرد که رویکرد خریداران آنلاین و دیجیتال از خریداران فروشگاه‌های فیزیکی متفاوت است. این بدین معنا است که بررسی‌های واقعی کاربران در دنیای دیجیتال در تصمیم‌گیری برای خرید بسیار مهم است! به آخرین خریدی که انجام دادید نگاهی بیندازید! مطمئنیم که قبل از خرید محصول، سرچ فراوانی کرده و ویدیوهای بررسی را خوانده یا تماشا کرده‌اید. ویدیوهای بررسی محصول یکی از پرطرفدارترین دسته‌بندی‌ها در یوتیوب است. هر نام محصولی را که در یوتیوب قرار می‌دهید، فوراً ویدیوهای بررسی در پیشنهادات به شما نشان داده می‌شود. این نشانگر میزان ویدیوهای بررسی محصول است که در حال حاضر در یوتیوب وجود دارد. در واقع، در طول دو سال گذشته، هزاران هزار ویدیوی بررسی محصولاتی مانند موبایل و... در یوتیوب تماشا شده است. 

برنامه یوتیوب یک پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو و رسانه اجتماعی آنلاین آمریکایی متعلق به گوگل است. برنامه مذکور یکی از بهترین اپلیکیشن های آیفون و در سمت دیگر سیستم عامل اندروید است. این شبکه در 14 فوریه 2005 توسط استیو چن، چاد هرلی و جاوید کریم راه‌اندازی شد. این وبسایت دومین وبسایت پربازدید، درست بعد از خود گوگل است. یوتیوب بیش از یک میلیارد کاربر ماهانه دارد که در مجموع بیش از یک میلیارد ساعت ویدیو در روز تماشا می‌کنند. حیرت‌آور است اگر بدانید از ماه مه 2019 ویدیوها با سرعت بیش از 500 ساعت محتوا در دقیقه آپلود می‌شدند. در اکتبر 2006، یوتیوب توسط گوگل به مبلغ 1.65 میلیارد دلار خریداری شد. مالکیت گوگل بر یوتیوب نیز مدل کسب و کار آن را تغییر داده است. برنامه یوتیوب دیگر تنها از طریق تبلیغات درآمد ایجاد نمی‌کند بلکه این شبکه اکنون محتوای سودآوری مانند فیلم‌ها و محتوای انحصاری تولید شده توسط خود YouTube را ارائه می‌دهد. همچنین یک گزینه اشتراک پولی برای تماشای محتوا بدون تبلیغات به نام Youtube Premium ارائه می‌دهد. یوتیوب و سازندگان تأییدشده در برنامه AdSense گوگل شرکت می‌کنند که در نهایت منجر به ایجاد درآمد بیشتر برای هر دو طرف است. درآمد گزارش شده یوتیوب برای سال 2020 19.8 میلیارد دلار بود.

از زمان خرید توسط گوگل، برنامه یوتیوب فراتر از قالب یک وب‌سایت عمل کرده است. این پلتفرم کم‌کم به همه شبکه‌ها تحت تأثیر گوگل و مایکروسافت پای گذاشته و در لیست اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه، برنامه‌های تلویزیونی و... دیده می‌شود. این برنامه امکان سینک شدن با حساب جی‌میل شما را دارد و با یک اکانت گوگل می‌توانید به‌ راحتی وارد آن شوید. فضای این وبسایت که به‌ صورت اپ نیز ارائه شده، بسیار دوستانه و راحت است. مطمئناً با وارد شدن به این شبکه عظیم راه و روش کار با آن را به‌ راحتی خواهید آموخت.

دسته‌بندی برنامه یوتیوب شامل چه دسته‌هایی می‌ شود؟

دسته‌بندی برنامه یوتیوب شامل چه دسته‌هایی می‌ شود؟

دسته‌بندی‌های ویدئویی در برنامه یوتیوب شامل موزیک ویدیوها، کلیپ‌های ویدئویی، اخبار، فیلم‌های کوتاه، فیلم‌های بلند، مستند، ضبط‌های صوتی، تریلرهای فیلم، تیزر، پخش زنده مسابقات، وبلاگ و غیره است. بیشتر محتوا توسط افراد عادی تولید می‌شود. این شامل همکاری بین YouTubers و حامیان مالی شرکت‌های بزرگ یا دیگر منابع مالی می‌شود. از سال 2015، شرکت‌های رسانه‌ای مستقر مانند Disney ،ViacomCBS و WarnerMedia کانال‌های YouTube شرکتی خود را برای تبلیغ برای مخاطبان بزرگ‌تر ایجاد و گسترش داده‌اند.

تأثیرات اجتماعی یرنامه یوتیوب

نمی‌توان منکر این شد که برنامه یوتیوب تأثیر اجتماعی بی‌سابقه‌ای در میان جوامع مختلف داشته است. این پلتفرم بر فرهنگ عامه، جریان‌های اینترنتی و ایجاد افراد مشهور چند میلیون فالوری تأثیر فراوانی گذاشته است. اما برنامه یوتیوب علیرغم همه رشد و موفقیتش، انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. انتقاد از YouTube شامل استفاده از این شبکه برای تسهیل انتشار اطلاعات نادرست، مسائل مربوط به حق نسخه‌برداری، نقض معمول حریم خصوصی کاربران، زیر پا گذاشتن مسائل مرتبط با سانسور و به خطر انداختن ایمنی و رفاه روانی کودکان است. به هرحال کاربردهای یوتیوب متفاوت است و همیشه افراد زیادی هستند که در مقابل اکثریت طرفدار یک پلتفرم موضع سرسختانه می‌گیرند. 

چرا تعداد ویدیوهای نقد در یوتیوب افزایش محسوسی داشته است؟

در مورد برنامه یوتیوب، همه‌چیز در یک واقعیت خلاصه می‌شود! مردم وقت ندارند نظرات محصول مبتنی بر متن را مطالعه کنند و اغلب احساس می‌کنند که نظرات نوشته شده می‌تواند دستکاری شده باشد. 79 درصد از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند یک ویدیو را به جای خواندن نقد مبتنی بر متن تماشا کنند. مردم بر این باورند که نقدها و نظراتی که برای محصولات مختلف نوشته می‌شود می‌تواند از مجرای بازبین‌های خود آن کمپانی رد شده و غیرقابل‌ اعتماد باشند. جالب است بدانید برترین بازبین محصول در برنامه یوتیوب، یک کودک 9 ساله است که اسباب‌بازی‌ها را بررسی می‌کند و 27 میلیون مشترک دارد! یکی دیگر از کانال‌های محبوب بررسی فناوری، آنباکس‌تراپی است که 17 میلیون دنبال‌کننده برای بررسی‌های بی‌معنی محصولات خود دارد! اما چرا ویدیوهای بررسی محصول مهم هستند؟ بررسی محصول باعث ایجاد اعتبار و اعتماد در خرید محصولات می‌شود. بالاترین فیدبکی که قرار است بررسی این محصولات به شما بدهد، میزان لایک و کامنت و تعداد دیده شدن ویدئو منتخب توسط کاربران برنامه یوتیوب است.

ویژگی‌ها و کاربردهای یوتیوب

ویژگی‌ها و کاربردهای یوتیوب

برنامه یوتیوب (وب‌سایت برنامه یوتیوب) که روی هر پلتفرمی به‌ راحتی باز می‌شود، دارای ویژگی‌های متفاوت و قدرتمندی است که آن را تبدیل به یکی از بهترین شبکه‌های سوشال کرده است. برخی از این ویژگی‌ها را در زیر به صورت خلاصه برای شما شرح می‌دهیم:

فضای یوزرفرندلی برنامه یوتیوب | دسترسی راحت و آسان به میلیون‌ها ویدئو با موضوعات مختلف | امکان جستجوی هوشمند در میان ویدئوها در برنامه یوتیوب | امکان فیدبک کاربران شامل کامنت و لایک یا دیسلایک | به اشتراک‌گذاری آسان و با سرعت بالا ویدئو توسط همگی کاربران | امکان دیدن ویدئوها بدون عضویت در شبکه یوتیوب | امکان دیدن سابقه مشاهدات خود در روزهای پیشین | امکان دنبال کردن افراد یا یوتیوبرهای محبوب و دیدن ویدئوهای جدید آپلود شده آن‌ها | امکان مشاهده شبکه‌های مختلف مانند یوتیوب موزیک، یوتیوب TV، یوتیوب ورزشی، یوتیوب‌های بازی و گیم و غیره. | امکان اضافه کردن ویدئوها به به بخش تماشا در فرصتی دیگر | اضافه کردن لیست علاقه‌مندی‌ها و به اشتراک‌گذاری ساده و آسان | امکان استفاده در چند دستگاه دیجیتال با یک اکانت جیمیل یا...