تردز توسط شرکت متا (Meta) و به‌منظور رقابت با توییتر ساخته شده است. این اپلیکیشن که به عنوان نسخه متنی اینستاگرام معرفی شده است، در بیش از ۱۰۰ کشور، شامل آمریکا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و ژاپن، به کاربران عرضه شد. با وجود برخی مشکلات اولیه، همان روز اولیه و بعد از معرفی تردز بیش از ۳۰ میلیون نفر در کمتر از یک روز در این اپ ثبت‌نام کرده‌اند. این اپلیکیشن با حضور شخصیت‌های مشهور و حساب‌های شرکت‌هایی از جمله تاکو بل، نتفلیکس، اسپاتیفای و واشنگتن پست، به دنیای شبکه‌های اجتماعی پیوسته است. با این حال، نگرانی‌هایی درباره حریم خصوصی اطلاعات در این اپلیکیشن وجود دارد. در ادامه به تمام سوالات شما درباره تردز پاسخ داده‌ایم.

ویژگی های تردز

ویژگی های تردز

شما هم می‌توانید آموزش تردز را پیگیری کنید و هم خیلی راحت با دیدن ویژگی‌هایش با آن آشنا شوید. ویژگی‌های اصلی برنامه Threads عبارتند از:

  • به اشتراک گذاری متن: تردز برای به اشتراک گذاری متن و بهبود فضای خلاقانه برای بیان ایده‌های کاربران طراحی شده است. کاربران می‌توانند پست‌هایی با حداکثر ۵۰۰ کاراکتر و شامل لینک‌، عکس‌ها و ویدیوهایی با حداکثر ۵ دقیقه طول در Threads به اشتراک بگذارند.
  • ارتباط با دوستان و تولیدکنندگان محتوا: کاربران می‌توانند با دوستان و دیگر افراد در Threads ارتباط برقرار و مطالب آنها را دنبال کنند. همچنین، کاربران می‌توانند از نرم‌افزار Instagram استفاده کنند و با دوستان اینستاگرامی خود در Threads ارتباط برقرار کنند.
  • ابزارهای کنترل: تردز ابزارهای کنترلی را برای کنترل پاسخ‌های دریافتی از دیگران از جمله افرادی که ممکن است کاربر را منشن کنند، ارائه می‌دهد. همچنین، افراد می‌توانند کاربرانی را که نمی‌خواهند با آنها در Threads ارتباط داشته باشند، بلاک کنند.
  • پشتیبانی از استاندارد ActivityPub: Threads قابلیت پشتیبانی از استاندارد ActivityPub را دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با برنامه‌های دیگر که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند، ارتباط برقرار کنند. این مورد به کاربران این امکان را می‌دهد تا به افرادی دسترسی داشته باشند که از پلتفرم‌های دیگری استفاده می‌کنند.

علاوه بر موارد بالا می‌توان به دیگر ویژگی های تردز موارد زیر را هم اضافه کرد:

  •  آواتارهای قابل سفارشی‌سازی برای بیان هویت کاربر
  •  فضاهای مجازی مثل روم برای گفتگو و فعالیت‌های گروهی
  •  امکانات گسترده برای تعامل اجتماعی میان کاربران
  •  بازی‌های گوناگون برای سرگرمی کاربران
  •  بازارهای مجازی جهت خرید و فروش اقلام دیجیتال
  •  سازگاری با واقعیت مجازی برای تجربه‌ای واقع‌گراتر
  •  ابزارهای کنترل حریم خصوصی و دسترسی‌ها
  •  قابلیت دسترسی برای افراد دارای معلولیت
  • فضاهای جداگانه برای انواع مختلف محتوا و تعاملات

در ادامه به ویژگی های که قرار است به تردز در آینده اضافه شود توجه کنید.

ویژگی های آینده تردز

ویژگی های آینده تردز

قرار است ویژگی‌های زیر به برنامه تردز اینستاگرام اضافه شود:

  •  اضافه‌کردن هشتگ‌: این امکان به کاربران اجازه می‌دهد پست‌های خود را با هشتگ‌های مرتبط برچسب‌گذاری کنند.
  • ترجمه پست‌: این ویژگی امکان ترجمه پست‌ها را فراهم می‌کند تا تردز فراگیرتر شود.
  • حساب‌های چندگانه: امکان سوئیچ سریع بین حساب‌های مختلف کاربر در تردز.
  • ویرایش پست: امکان ویرایش پست‌های اشتراک‌گذاشته شده حتی پس از انتشار.
  • یک تب مخصوص فالویینگ: نمایش یک تب جداگانه برای پست‌های افرادی که کاربر آن‌ها را دنبال می‌کند.
  • امکان پاسخ دادن فقط برای دنبال‌کنندگان: محدود کردن افرادی که می‌توانند به پست‌ها پاسخ دهند.

این موارد ویژگی‌های آینده تردز است. با اضافه شدن این ویژگی‌ها باید منتظر باشیم که این اپ به لیست بهترین برنامه های اندروید گوشی موبایل و حتی بهترین اپلیکیشن های آیفون وارد شود.

نحوه نصب تردز؛ چگونه می‌توانیم از تردز استفاده کنیم؟

نحوه نصب تردز؛ چگونه می‌توانیم از تردز استفاده کنیم؟

برای استفاده از اپلیکیشن تردز، می‌توانید آن را از فروشگاه اپل و گوگل پلی دانلود کنید. اگر از اینستاگرام استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از حساب اینستاگرام خود وارد اپلیکیشن تردز شوید. به گفته این پلتفرم، نام کاربری و وضعیت شما به صورت خودکار در تردز نیز قابل مشاهده است. شما همچنین می‌توانید دیگر بخش‌های پروفایل خود را شخصی‌سازی کنید. همچنین، به دلیل ارتباط نزدیک تردز با اینستاگرام، حذف حساب نیز باید با احتیاط انجام شود. بنابراین، طبق سیاست حریم خصوصی تکمیلی تردز، می‌توانید هر زمانی پروفایل خود را غیرفعال کنید، اما برای حذف پروفایل تردز، باید حساب اینستاگرام خود را حذف کنید.

آیا بدون داشتن اینستاگرام می‌توان تردز داشت؟

تنها کاربران اینستاگرام می‌توانند حساب کاربری در تردز ایجاد کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید از این اپلیکیشن استفاده کنید، ابتدا باید برای حساب اینستاگرام خود ثبت‌نام کنید.

اگرچه این کار ممکن است در برخی موارد مورد انتقاد قرار گیرد، اما مایک پرولکس، مدیر تحقیقاتی در شرکت Forrester، اعلام کرده است که تبدیل تردز به یک تکمیل‌کننده اینستاگرام، یک حرکت هوشمندانه از سوی شرکت متا بوده است. وی گفته است که این کار از دید کاربران، کنجکاوی را برانگیخته و باعث شده است که کاربران اینستاگرام به دنبال فالوئرهایشان در تردز بگردند و در نهایت عضو شوند. پرولکس بیان کرده است که حفظ شتاب و جلب توجه کاربران در مدت‌زمان بیشتر، برای موفقیت تردز بسیار حائز اهمیت است و کار بلندمدت روی تردز، در نهایت موفقیت یا شکست آن را تعیین خواهد کرد.

شباهت و تفاوت تردز با توییتر

شباهت و تفاوت تردز با توییتر

تجربه میکروبلاگینگ تردز بسیار شبیه به توییتر است. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند یک توییت را بازنشر کنند، به آن پاسخ دهند یا به آن ارجاع دهند و می‌توانند تعداد لایک‌ها و پاسخ‌های یک پست را مشاهده کنند. تردز می‌تواند شامل لینک‌ها، عکس‌ها و ویدیوهایی به طول پنج دقیقه و حداکثر شامل ۵۰۰ کاراکتر باشد - در حالی که حداکثر کاراکتر توییتر ۲۸۰ است.

مارک زوکربرگ در پاسخ‌های اولیه خود در تردز، گفته است که تبدیل این اپلیکیشن به «یک محیط دوستانه»، کلید موفقیت آن خواهد بود و اضافه کرده است که این یکی از دلایلی است که توییتر به اندازه کافی موفق نشد و ما می‌خواهیم به شکل متفاوتی این کار را انجام دهیم.

دعوای متا و توییتر بر سر تردز

دعوای متا و توییتر بر سر تردز

بر اساس یک نامه که توسط Semafor دریافت شده، توییتر متا را تهدید به شکایت کرده است. در این نامه، الکس اسپایرو، وکیلی که نماینده توییتر است، از متا به خاطر استفاده غیرقانونی از اطلاعات تجاری توییتر، مالکیت فکری این شرکت و استخدام کارکنان سابق توییتر برای ساخت یک اپلیکیشن «کپی‌کت» شبیه به توییتر، متهم شده است.

نماینده متا، اندی استون، پاسخ داده و نوشته است: «هیچ کس در تیم مهندسی تردز، کارمند سابق توییتر نیست». البته، جک دورسی، مالک توییتر، به طور مستقیم درباره احتمال اقدامات قانونی توییتر نگفته است، اما به چند توییت درباره راه‌اندازی تردز پاسخ داده است. همچنین، مدیرعامل توییتر، لیندا یاکارینو، به طور علنی در مورد نامه اسپایرو کامنت نداده است، اما به نظر می‌رسد با توییتی که منتشر کرده است، به راه‌اندازی تردز اشاره کرده و نوشته است که «جامعه توییتر هرگز تکرار نخواهد شد».

اصلا threads چرا ایجاد شد؟

شباهت‌های اپلیکیشن جدید متا به توییتر، نشان می‌دهد که شرکت در تلاش است تا به طور مستقیم با توییتر رقابت کند. تغییرات نامساعد در مالکیت توییتر، منجر به ایجاد یک سری تغییرات ناپسند برای کاربران و تبلیغ‌کنندگان شده است، برخی از آنها به دنبال جستجوی جایگزین‌های توییتر هستند.

threads، جدیدترین رقیب توییتر است اما باید بدانید که قبل از آن بلوسکای، ماستادون و اسپیل، به وجود آمده است که همگی آن‌ها با انواع گوشی موبایل از گوشی اپل گرفته تا گوشی سامسونگ و شیائومی سازگار هستند.

threads و بحث حریم خصوصی

بر اساس اطلاعاتی که از متا در دسترس است، threads از همان ابزارهای امنیتی‌ای استفاده خواهد کرد که در اینستاگرام مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این ابزارها شامل اجرای دستورالعمل‌های جامعه اینستاگرام و ارائه ابزارهایی برای کنترل کسانی است که می‌توانند کاربران را منشن کنند یا به آنها پاسخ دهند.

همچنین، هشدارهای محتوایی در جستجوی عباراتی از جمله گروه‌های تئوری توطئه و اطلاعات نادرست در مورد واکسن‌های کووید-۱۹ نیز شبیه به اینستاگرام به نظر می‌رسد. با این حال، در مورد threads می‌توان به جمع‌آوری اطلاعات شخصی گسترده‌ای از جمله اطلاعات سلامتی، مالی، مخاطبان، تاریخچه مرورگر و جستجو، داده‌های موقعیت مکانی، خریدهای انجام‌شده و «اطلاعات حساس» اشاره کرد.

با این حال، threads در حال حاضر در اتحادیه اروپا، که دارای قوانین سختگیرانه حفاظت از حریم خصوصی داده است، در دسترس نیست. به گفته گراهام دویل، سخنگوی کمیسیون حفاظت از حریم خصوصی داده ایرلند، متا به کمیسیون اطلاع داده است که هنوز هیچ برنامه‌ای برای راه‌اندازی threads در اتحادیه اروپا ندارد. هرچند که شرکت اعلام کرده است که در حال کار برای راه‌اندازی این اپلیکیشن در کشورهای دیگر است، اما به دلیل عدم قطعیت در قوانین و مقررات، تاکنون از راه‌اندازی threads در اروپا خودداری کرده است.

حرف آخر؛ آینده threads چگونه رقم می‌خورد؟

موفقیت threads به هیچ وجه تضمین شده نیست. منتقدان به سابقه متا در راه‌اندازی اپلیکیشن‌های جدیدی که بعد از چند وقت متوقف می‌شوند، اشاره می‌کنند.

با این حال، برخی دیگر معتقدند که این اپلیکیشن جدید می‌تواند برای ماسک و توییتر دردسر قابل توجهی ایجاد کند. پائولو پسکاتور، تحلیل‌گر فناوری شرکت PP Foresight، معتقد است که ترکیب ویژگی‌های شبیه به توییتر با ظاهر و احساس اینستاگرام می‌تواند باعث جذب کاربران شود.

با این حال، threads در مراحل اولیه خود قرار دارد و بسیاری از موفقیت آینده آن بستگی به بازخورد کاربران دارد. پسکاتور معتقد است که ارتباط نزدیک بین اینستاگرام و threads ممکن است برای همه جذابیت نداشته باشد. راه‌اندازی ویژگی‌های جدید نیز بسیار مهم است. در نهایت باید منتظر بمانیم و ببینیم چه ویژگی‌هایی به این اپ اضافه می‌شود؟

  منبع ۱/ منبع ۲