تبلیغ در یوتیوب به عنوان یک روش قدرتمند و مؤثر برای رسیدن به مخاطبان هدف در دنیای دیجیتال شناخته میشود. با جمعیت بزرگ و پویای کاربران این پلتفرم، امکان رسیدن به جمعیت زیادی از مخاطبان وجود دارد. برنامه یوتیوب انواع مختلفی از تبلیغات را پشتیبانی میکند، مثل تبلیغات ویدیویی کوتاه، تبلیغات پیشنمایشی و تبلیغات نمایشی در کنار ویدیوها. همچنین، امکان هدفگذاری دقیق بر اساس جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی و علایق کاربران هم وجود دارد. در ادامه، به بررسی انواع تبلیغات در یوتیوب میپردازیم و خواهیم گفت که چگونه در یوتیوب تبلیغ کنیم.
تبلیغ در یوتیوب چیست؟
تبلیغ در یوتیوب به معنی ایجاد کمپین تبلیغاتی ویدیویی هدفمند در یوتیوب است. با استفاده از تبلیغات در یوتیوب، تبلیغدهندگان میتوانند ویدیوهای تبلیغاتی خود را برای میلیونها کاربر اینترنتی در سراسر جهان نمایش دهند. افراد میتوانند تبلیغات خود را بر اساس معیارهای مختلفی مثل سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، علایق و عادتهای مرور وبسایتها هدفمند کنند. همچنین میتوانند تعیین کنند که ویدیوهای تبلیغاتی آنها بر اساس چه معیاری به کاربران نمایش داده شوند.
تبلیغ یک راه مهم برای افزایش آگاهی از برند، فروش و کسب درآمد از یوتیوب است. هزینه تبلیغ در یوتیوب نسبت به تلویزیون کمتر است و به همین دلیل یک راه مؤثر و هوشمندانه برای معرفی محصولات و خدمات شرکتهای کوچک و متوسط محسوب میشود.
چرا تبلیغ در یوتیوب اهمیت دارد؟
تبلیغ در یوتیوب به دلیل فراهم کردن فرصتی برای دسترسی به یکی از بزرگترین جامعههای آنلاین جهان، اهمیت زیادی دارد. این پلتفرم، دومین وبسایت بازدید شده در جهان بعد از فیسبوک است و ماهانه حدود ۲٫۶ میلیارد بازدیدکننده دارد. همچنین، کاربران یوتیوب، ماهانه حدود ۲۳٫۷ ساعت را در این پلتفرم صرف میکنند که بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری است. با توجه به اینکه هر دقیقه حدود ۳۰۰ ساعت ویدئو در یوتیوب آپلود میشود، تبلیغکنندگان میتوانند در این پلتفرم، به راحتی به مخاطبین خود دسترسی پیدا کنند.
انواع تبلیغات در یوتیوب
انواع تبلیغات در یوتیوب عبارتند از:
1. تبلیغات درون جریانی قابل رد شدن skippable in-stream ads :
این تبلیغات پیش از پخش ویدئوی اصلی در یوتیوب نمایش داده میشوند و کاربران میتوانند پس از پنج ثانیه، آنها را رد کنند. تنها در صورتی که کاربران حداقل 30 ثانیه از تبلیغات پیشنمایش را تماشا کنند، تبلیغدهنده باید هزینه تبلیغ در یوتیوب را بپردازد. این تبلیغات به کاربرانی نمایش داده میشوند که با محصول شما سر و کار دارند و میتوانید با هدفگذاری دقیق به آنها دسترسی پیدا کنید.
2. تبلیغات درون جریانی غیرقابل رد شدن non-skippable in-stream ads :
این نوع تبلیغات از نوع قبلی بلندتر هستند و حداکثر 15 یا 20 ثانیه طول میکشند، همچنین رد کردن آنها توسط کاربر امکانپذیر نیست. هدف این تبلیغ، ایجاد آگاهی و رساندن کل پیام شما به کاربران است و به افرادی نمایش داده میشود که در حال مشاهده ویدئوهای یوتیوب هستند. این نوع از تبلیغ در یوتیوب معمولاً مخاطبان زیادی دارند و در رایانه، گوشی موبایل، تلویزیون و کنسول بازی قابل مشاهده است.
3. تبلیغات بامپر bumper ads :
تبلیغات بامپر (Bumper Ads) نوعی تبلیغات کوتاه ویدئویی در پلتفرم یوتیوب هستند. این تبلیغات حداکثر 6 ثانیه طول میکشند و کاربران امکان رد کردن آنها را ندارند. معمولاً بلافاصله پس از پخش ویدئو اصلی نمایش داده میشوند. این نوع تبلیغات در یوتیوب معمولاً برای ارائه یک پیام سریع و جذاب استفاده میشوند، مثل معرفی محصول جدید، فروش ویژه، یا تبلیغاتی کوتاه و خلاصه از یک برند. هدف اصلی تبلیغات بامپر، جلب توجه کاربران و ایجاد آگاهی سریع از پیام تبلیغاتی است.
4. تبلیغات ویدئویی درون فید in-feed video ads :
تبلیغات ویدیویی درون فید در صفحه اصلی یوتیوب، فید تماشا و فید جستجو نمایش داده میشود. این نوع تبلیغات به شما امکان میدهد محتوایتان را به کاربرانی نمایش دهید که به دنبال محصول یا خدماتی مشابه با شما میگردند. در مقایسه با تبلیغات درون جریانی و تبلیغات بامپر که کاربران را مجبور به تماشای آگهی میکنند، تبلیغات درون فید به صورت ارادی توسط خود کاربران تماشا میشوند.
بهتر است از این نوع تبلیغ در یوتیوب برای تبلیغاتی با محتوای داستانگونه مثل بررسی محصولات، آموزشها، معرفی محصول و سایر محتواهایی که به کاربران کمک میکنند تا بیشتر با خدمات شما آشنا شوند، استفاده کنبد.
5. تبلیغات غیر ویدئویی non-video ads :
تبلیغات غیر ویدئویی یا تبلیغات «non-video ads» در یوتیوب شامل انواعی از تبلیغات است که علاوه بر ویدئو، از رسانهها و فرمتهای دیگر برای نمایش تبلیغات استفاده میکنند. برخی از انواع تبلیغات غیر ویدئوی عبارتند از:
- تبلیغات نمایشی (Display Ads) :تبلیغات نمایشی شامل تصاویر، بنرها و رسانههای گرافیکی است که در کنار ویدئوها یا در بخشهای دیگر فید، نمایش داده میشوند. از این تبلیغ در یوتیوب برای جلب توجه کاربران و جذب کلیکها به صفحات وب مرتبط با تبلیغات استفاده میشود.
- تبلیغات بنر (Banner Ads): تبلیغات بنرها تصاویر گرافیکی هستند که در بالای یا پایین صفحه نمایش یوتیوب نمایش داده میشوند. این نوع از تبلیغ در یوتیوب معمولاً حاوی شعارها، تصاویر محصولات یا عناصر بصری دیگر هستند که به کاربران پیشنهاد خدمات یا محصولات خاصی را میدهند.
- تبلیغات ترکیبی (Mixed Media Ads): این نوع از تبلیغات در یوتیوب ترکیبی از ویدئو و رسانههای غیر ویدئویی است. در این نوع تبلیغات، ممکن است یک ویدئو به همراه تصاویر ثابت، بنرها یا المانهای گرافیکی دیگر ترکیب شوند.
یوتیوب انواع مختلفی از تبلیغات را پشتیبانی میکند تا تبلیغکنندگان را به نیازها و اهدافشان نزدیک کند. یکی از بهترین استراتژیهای برای تبلیغ در یوتیوب، استفاده از کانالهایی است که لوح یوتیوب را دریافت کردهاند. با این حال اگر شما یک کاربر معمولی هستید و نمیخواهید کسی به اطلاعات شما در یوتیوب دسترسی داشته باشد، بهترین روش حذف سابقه جستجو یوتیوب است.
چگونه در یوتیوب تبلیغ کنیم؟
برای تبلیغ در یوتیوب، شما میتوانید از سرویس تبلیغاتی یوتیوب به نام Google Ads استفاده کنید. Google Ads یک پلتفرم تبلیغات آنلاین است که به شما اجازه میدهد تا تبلیغات خود را در یوتیوب و سایر وبسایتها و برنامههای متعددی که توسط Google پشتیبانی میشوند، نمایش دهید. در ادامه، آموزش گذاشتن تبلیغ در یوتیوب را مره به مرحله بررسی خواهیم کرد.
1. ایجاد حساب Google Ads: اگر هنوز حساب Google Ads ندارید، باید یک حساب بسازید. به وبسایت Google Ads بروید و روی «start» کلیک کنید. سپس دستورالعملهای ثبتنام را دنبال کنید و حساب خود را بسازید.
2. انتخاب هدف تبلیغاتی: پس از ایجاد حساب، باید هدف تبلیغاتی خود را تعیین کنید. هدف تبلیغ در یوتیوب ممکن است شامل افزایش آگاهی از برند، جذب ترافیک وبسایت، افزایش فروش یا تعامل با مخاطبین باشد.
3. تنظیم نوع تبلیغ: در این مرحله، میتوانید نوع تبلیغ خود را تعیین کنید. اگر مایلید تبلیغ ویدئویی در یوتیوب راهاندازی کنید، میتوانید از تبلیغات درون جریانی استفاده کنید که به کاربران اجازه میدهد تبلیغ را پس از مشاهده اولیه رایگان ببینند و بر اساس تعامل آنها با تبلیغ، هزینه پرداخت کنید.
4. تنظیم تنظیمات تاریخچه هدف: در این مرحله، باید تنظیمات مربوط به محتوای تبلیغاتی، مخاطبین هدف، محدوده جغرافیایی و بودجه را تعیین کنید. برای مثال، شما میتوانید تعیین کنید که تبلیغات شما بر روی یک کشور خاص یا یک منطقه جغرافیایی خاص محدود شود.
5. ایجاد تبلیغ: حالا باید تبلیغ خود را ایجاد کنید. این شامل انتخاب ویدئوی تبلیغاتی، ایجاد عنوان و توضیحات جذاب، اضافه کردن لینکهای مرتبط به وبسایت یا صفحات محصول شما است. برای این کار به انواع تجهیزات یوتیوب مثل دوربین و میکروفن نیاز دارید.
6. تنظیم بودجه و مزایده: شما باید بودجه خود را برای پرداخت هزینه تبلیغ در یوتیوب محاسبه و تنظیم کنید. همچنین، باید میزان مزایده را که تمایل دارید برای هر بازدید تبلیغ خود پرداخت کنید، تعیین کنید. روش عملکرد مزایده به این صورت است که شما حداکثر هزینهای را که میخواهید برای نمایش تبلیغات در یوتیوب پرداخت کنید، تعیین میکنید. سپس در رقابت با سایر تبلیغدهندگان، یوتیوب تبلیغات شما را در نظر میگیرد و بر اساس شرایط مزایده و فاصله زمانی بین تبلیغات مشابه، تصمیم میگیرد که کدام تبلیغ را نمایش دهد.
7. تنظیمات نمایش تبلیغ: در این مرحله، باید تنظیمات نمایش تبلیغات خود را انتخاب کنید. میتوانید تعیین کنید که تبلیغات شما در کانالهای خاصی نمایش داده شود، یا میتوانید به صورت هدفمندتر با استفاده از مشخصات مخاطبین هدف، تنظیمات را تغییر دهید.
8. بررسی و تأیید: در نهایت، قبل از آغاز تبلیغات در یوتیوب، باید تمامی تنظیمات را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که تمامی جزئیات صحیح است. سپس تبلیغ خود را تأیید کنید. با انجام این مراحل، تبلیغات شما برای مخاطبین هدف شما در یوتیوب نمایش داده خواهد شد. در یک جمله آموزش گذاشتن تبلیغ در یوتیوب یعنی بودجهبندی، مزایده و استراتژی تبلیغاتی خود را به دقت تعیین کنید. برای تبلیغ در یوتیوب موزیک و یوتیوب کیدز هم همین مراحل را باید طی کنید.
حرف آخر: هزینه تبلیغ در یوتیوب
اینکه بدانیم چگونه در یوتیوب تبلیغ کنیم، میتواند هزینه تبلیغات ما را خیلی کم کند. هزینه تبلیغ در یوتیوب برای خیلی از برندها به دلیل ناتوانی آنها در تنظیم تبلیغات خود به روش صحیح، زیاد میشود. در تبلیغات ویدیویی در یوتیوب، هزینهها معمولاً بین 10 تا 50 دلار در روز است. با این حال، میزان هزینه به عواملی مثل کیفیت ویدیو، هدفگذاری و اهداف بازاریابی بستگی دارد و ممکن است بین 0.10 تا 0.30 دلار برای هر بازدید یا اقدام باشد.همچنین این را هم باید اضافه کرد که به دلیل مخاطبان بیشتر، معمولاً هزینه تبلیغ در یوتیوب از سایر پلتفرمهای مشابه بیشتر است.
دیدگاه خود را بنویسید