اگر می‌خواهید بدانید که واتس اپ بیزینس چیست و چه امکاناتی را به‌ عنوان ابزار پشتیبانی به مشتری ارائه می‌دهد، جای درستی آمده‌اید. باز کردن یک کانال جدید یا سر و کله زدن با ترفندهای واتس آپ بیزینس ممکن است کاری زمانبر و حتی دشوار باشد؛ اما نگران نباشید. در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد واتس اپ تجاری بدانید برایتان آماده کرده‌ایم. در سال 2018، واتس اپ اولین راه‌ حل تجاری خود را راه‌ اندازی کرد و واتس اپ بیزینس رسماً متولد شد. طبق اعلام WhatsApp، بیش از پنج میلیون مشاغل کوچک در سراسر جهان از مزایای برنامه واتس اپ تجاری استفاده می‌کنند.

واتس اپ تجاری چیست؟

واتس اپ تجاری چیست؟

برای پاسخ به واتس اپ بیزینس چیست باید بگوییم واتس اپ محبوب‌ترین کانال پیام‌رسانی جهانی است. با 2 میلیارد کاربر فعالِ روزانه که در روز 65 میلیارد پیام ارسال می‌کنند. جای تعجب نیست که فیس‌بوک (توسعه‌دهندگان پشت واتس اپ) پلتفرم خود را برای استفاده از یک برنامه تجاری توسعه داده است و آن برنامه چیزی نیست جز همین واتس اپ بیزینس خودمان.

واتس اپ تجاری یک برنامه پیام‌رسان (OTT) است که عملکرد و راحتی پیام‌های شخصی را برای ارتباط با مشتری به ارمغان می‌آورد. امروزه بیش از 5 میلیون کاربر تجاری از این بستر پیام‌رسانی محبوب استفاده می‌کنند. برنامه‌های پیام‌رسانی OTT جایگزین شخص ثالثی برای خدمات پیام کوتاه هستند که به‌ طور سنتی توسط اپراتورهای شبکه تلفن همراه ارائه می‌شوند. واتس اپ امکان ارسال پیام‌های سریع و کم‌هزینه را از طریق اینترنت و به‌ وسیله تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ، کامپیوتر شخصی، تبلت و حتی ساعت‌های هوشمند، ارائه می‌دهد.

تفاوت واتس اپ بیزینس نسبت به SMS در بازاریابی

برنامه‌های پیام‌رسانی OTT مثل واتساپ به‌ دلیل هزینه پایین، سرعت و توانایی چت با مردم در سراسر جهان، به‌ سرعت در دنیای مارکتینگ از پیام‌های کوتاه پیشی گرفته‌اند. در‌ حالیکه واتس اپ بیزینس و SMS به‌طور یکسان عمل می‌کنند، اما چند تفاوت اصلی بین آن‌ها وجود دارد:

کاربران و مخاطبین فقط می‌توانند پیام‌های کوتاه را بین تلفن‌های همراه ارسال و دریافت کنند. اما شما می‌توانید به پیام‌های WhatsApp در هر دستگاهی با اتصال به اینترنت، از جمله رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ، تبلت و تلفن همراه دسترسی داشته باشید.

با واتس اپ بیزینس، می‌توانید تقریباً با هر کسی در جهان چت کنید، درحالیکه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مخابراتی معمولاً هزینه ماهانه بابت خدمات پیام کوتاه و هزینه‌های اضافی برای پیام‌های بین‌المللی دریافت می‌کنند. پیام‌های واتساپ از هزینه‌های رومینگ پیام کوتاه یا نوسان هزینه‌های شرکت مخابراتی دور می‌مانند، چرا که به‌ عنوان یک پلتفرم پیام‌رسانی OTT ارائه می‌شوند و این امر برای مشاغلی که با مشتریان خارج از محدوده خود ارتباط برقرار می‌کنند، ایده‌آل است.

پیام کوتاه را می‌توان به هر تلفن همراه بدون در نظر گرفتن شرکت مخابراتی ارسال کرد، درحالیکه پیام‌های واتس اپ فقط به صاحبان دستگاه‌هایی با حساب WhatsApp محدود می‌شود. در نهایت، ارسال پیام‌های واتس اپ تنها در صورتی مفید است که مشتریان در این پلتفرم فعال باشند.

واتس اپ تجاری یا واتس اپ دوم؟

واتس اپ تجاری یا واتس اپ دوم؟

درست است که اگر واتس اپ بیزینس به‌ طور همزمان با سایر کانال‌های تلفن همراه استفاده شود، به عنصری ضروری برای موفقیت یک استراتژی بازاریابی اومنی چنل تبدیل می‌شود، ولی لازم نیست که حتماً برای بیزینس‌تان از واتس اپ بیزینس استفاده کنید. اگر همزمان از دو سیم‌ کارت استفاده می‌کنید، نصب واتس اپ دوم می‌تواند نیاز شما به یک گوشی دوم را برطرف کند. این برنامه کاملاً جدا از نسخه استاندارد واتس اپ است، اما تقریباً به همان شیوه کار می‌کند، فقط هدف آن به‌جای ارتباط با دوستان و خانواده، ارتباط مشاغل با مشتریان است. این برنامه برای صاحبان مشاغل کوچک طراحی شده تا ارتباط آن‌ها با مشتریان و مدیریت سفارشات آن‌ها را آسان‌تر کند.

کاربران واتس اپ بیزینس می‌توانند یک پروفایل تجاری ایجاد کنند و جزئیاتی مثل وب‌سایت شرکت، مکان و اطلاعات تماس را به آن اضافه کنند. حتی نشان تجاری واتس اپ بیزینس مشابه برنامه عادی واتس اپ است، اما نشان سبز حباب گفتار آن به‌جای نماد تلفن، حاوی B سفید است. شما می‌توانید کاربران واتس اپ بیزینس را هم مثل واتس اپ معمولی، بلاک و ریپورت کنید. از امکانات دیگر واتس اپ تجاری این است که کاربران می‌توانند به مشتریان پیام دهند، بروز رسانی‌ها را برای آن‌ها ارسال کنند و به سؤالات آن‌ها پاسخ دهند. واتس اپ بیزینس به شما امکان می‌دهد در واتس اپ حضور تجاری داشته باشید، با مشتریان خود ارتباط مؤثرتری داشته باشید و کسب‌ و کارتان را توسعه دهید. با استفاده از این برنامه، مشاغل می‌توانند با استفاده از ابزارهایی برای خودکارسازی، مرتب‌سازی و پاسخ سریع به پیام‌ها، به‌راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

یک نسخه جعلی از واتس اپ بیزینس اواخر سال گذشته وارد فروشگاه Google Play شد و با موفقیت مردم را فریب داد که آن را نصب کنند. مدت کوتاهی بعد از این اتفاق، واتس اپ یک صفحه پرسش‌ و پاسخ منتشر کرد که هرگونه ابهام احتمالی را در مورد برنامه برطرف می‌کند. شما می‌توانید مشخصات مخاطبین خود را بررسی کنید تا ببینید از چه نوع حسابی استفاده می‌کنند.

  •  یک حساب واتساپ تجاری با نشان سبز رنگ در پروفایل خود، توسط واتساپ به‌ عنوان «یک برند معتبر» تأیید شده است. 
  •  یک حساب واتساپ تجاری با نشان خاکستری در پروفایل خود، از شماره تلفنی استفاده می‌کند که با شماره تلفن کسب‌ و کاری که ادعا می‌شود تحت مالکیت و اداره آن است، مطابقت دارد. 
  •  یک حساب واتساپ تجاری با نشان علامت سؤال خاکستری در پروفایل خود، نشان می‌دهد که این حساب توسط واتساپ تأیید نشده است.

بنابراین، اگر یک حساب واتساپ تجاری با نشان خاکستری در پروفایل خود، خواست با شما تماس بگیرد، احتیاط کنید؛ حتی اگر به نظر می‌رسد با شرکتی که می‌شناسید، مرتبط باشد.

مزایای واتس اپ بیزینس چیست؟

مزایای واتس اپ بیزینس چیست؟

ارتباطات دو طرفه مناسب: واتساپ بیزینس به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا از طریق برنامه‌ای که احتمالاً از قبل هم از آن برای مکالمات چت روزمره استفاده می‌کنند، با مشتریان پیام‌رسانی دو طرفه داشته باشند. این برنامه به مشاغل، یک دروازه مناسب و مستقیم برای انواع ارتباطات و کمپین‌های مشتریان ارائه می‌دهد.

بهبود خدمات‌رسانی به مشتریان: روزهای ناامیدکننده تماس گرفتن با بخش خدمات و پشتیبانی مشتریان، مدت زمان طولانی پشت تلفن ماندن، ارجاع بی‌پایان به مسئول مربوطه و ایمیل‌های پشتیبانی بی‌جواب مانده و... به پایان رسیده است. واتساپ بیزینس محیطی شخصی برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا با مشتریان در زمان واقعی چت کنند. واتس اپ بیزینس با ارائه اطلاعات و پشتیبانی به مشتریان خود، وفاداری و اعتماد را تقویت می‌کند.

تأیید برندهای تجاری: هر کسب‌ و کاری باید یک پروفایل تجاری در اپلیکیشن واتساپ بیزینس ایجاد کند، یک هویت تجاری منحصر به‌ فرد که عناصر آن تجارت را در مکالمات واتساپ شما تزریق می‌کند. می‌توانید شماره‌های تماس، آدرس وب‌سایت، مکان‌های فروشگاه، جزئیات تبلیغاتی و موارد دیگر را اضافه کنید. واتساپ بیزینس به شما این امکان را هم می‌دهد که از محتوای تصویری مثل عکس و ویدیو و داکیومنت هم در پیام‌ها استفاده کنید.

دسترسی جهانی: WhatsApp محبوب‌ترین برنامه پیام‌رسانی در بیش از 100 کشور جهان است که دارای تعداد مشتریان جهانی بیش از 2 میلیارد نفر است و این یک کانال عالی برای دسترسی مشاغل به مخاطبان دور از دسترس است.

مکالمات خودکار: زمانی که کاربران برای دریافت پیام‌های واتساپ از کسب‌ و کار شما رضایت خود را اعلام کردند، می‌توانید پیام‌های قالب‌بندی شده ایجاد کنید که به مشتریان اطلاع می‌دهد قدم بعدی را برداشته و مکالمه را شروع کنند. واتساپ با وضع سیاست‌های دقیق برای کیفیت محتوا و زمان پاسخگویی، اطمینان می‌دهد که کاربران ارتباطات ناخواسته یا بی‌ربط دریافت نمی‌کنند. علاوه‌ بر این، واتساپ از کاربران واتساپ تجاری می‌خواهد که به پیام‌های دریافتی از مشتریانشان در عرض 24 ساعت با استفاده از یک پیام بدون الگو پاسخ دهند.

اضافه شدن امنیت با پیام‌های Opt-In: مدیریت مقررات مختلف و قوانین انطباق می‌تواند یک دردسر بزرگ برای مشاغل باشد. واتساپ از ویژگی‌های امنیتی مانند رمزگذاری سرتاسری و احراز هویت دو مرحله‌ای برخوردار است تا هم کاربران و هم مشاغل را ایمن نگه دارد. واتساپ بیزینس در موقع ثبت نام، حساب کسب‌ و کار شما را تأیید می‌کند و به کاربرانی که موافقت کرده‌اند که از شما پیام دریافت کنند، اطمینان می‌دهد که هویت شما درست است.

از امکانات واتس اپ تجاری استفاده کنید

از Template استفاده کنید: تمپلیت‌های واتس اپ به شما امکان می‌دهند که پیام‌های از پیش نوشته‌شده مثل یادآوری قرار ملاقات، بروز رسانی تحویل و تأیید را به کاربران ارسال کنید.

صرفه‌جویی در وقت با پاسخ‌های سریع: لازم نیست همه پیام‌ها را تنظیم کنید. این یعنی پاسخ‌های سریع به شما این امکان را می‌دهد تا پاسخ‌هایی طراحی کنید که مشتریان بتوانند بدون نوشتن پاسخ کامل، از آن‌ها برای چت کردن با شما استفاده کنند.

خودکار کردن پیام‌ها: دیگر هرگز پیامی را از دست ندهید! پیام‌های خودکار شما را قادر می‌سازد تا 24 ساعته به مشتریان پاسخ دهید، بنابراین مشتریان هرگز احساس نادیده گرفته شدن نمی‌کنند. پیام‌های خوشامدگویی به مشتریان جدید به برند شما کمک می‌کند تا ضمن ارائه اطلاعات مقدماتی در مورد کسب‌ و کارتان، حسن نیت خود را نشان دهید.

پیام‌های بیش‌تری که می‌توانید برای صرفه‌جویی در زمان استفاده کنید، عبارتند از:

  •  زمان‌های انتظار را به مشتریان اطلاع دهید. 
  •  لینک‌های مربوط به سؤالات متداول را ضمیمه پیام‌های خود کنید. 
  •  از کاربران بخواهید زمانی را برای چت برنامه‌ریزی کنند.

با امنیت داخلی واتس اپ بیزینس خیالتان راحت باشد: واتس اپ به ارائه امنیت به‌ طور پیش‌ فرض افتخار می‌کند. برخلاف سایر برنامه‌های پیام‌رسانی، این برنامه پیام‌ها و تماس‌ها را به صورت end-to-end رمزگذاری می‌کند. هر پیام دارای یک قفل و کلید منحصر به‌ فرد است، بنابراین فقط فرستندگان و گیرندگان می‌توانند محتویات را بخوانند، حتی خود واتساپ هم دسترسی به این پیام‌ها نخواهد داشت.

از نسخه‌های دسکتاپ و وب لذت ببرید: از طریق تلفن هوشمند، مرورگر تلفن همراه یا دسکتاپ به مشتریان پاسخ دهید. دسترسی به انواع دستگاه‌ها و مکان‌ها از طریق نسخه وب واتس اپ یا دسکتاپ راهی قدرتمند برای اطمینان از این است که همیشه در نبض ارتباط با مشتری خود هستید.

یک پروفایل تجاری ایجاد کنید: ارائه اطلاعاتی مثل آدرس کسب‌ و کار، اطلاعات تماس و آدرس وب‌سایت به مشتریان اطلاع‌رسانی می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند که شما را ساده‌تر و به‌صورت آنلاین و حضوری پیدا کنند.

چت‌های خود را سازماندهی کنید: پیام‌های موبایل به‌ سرعت حرکت می‌کند. با برچسب زدن به مکالمات خود، اطمینان حاصل کنید که پیام‌های مشتری هرگز از بین نمی‌رود. رنگ‌ها یا برچسب‌ها را برای تعیین بخش‌ها، مرتب‌سازی براساس نوع مکالمه و بازیابی سریع پیام‌ها اضافه کنید.

دریافت آمار تحویل: می‌توانید بفهمید که آیا پیام‌های شما دریافت شده یا خیر، یا اینکه پیام‌ها چه موقع خوانده شده‌اند و بازخورد ارزشمندی را در مورد تلاش‌های ارسال پیام و دریافت پیام به شما ارائه می‌دهند.

ایجاد کاتالوگ: حداکثر 500 محصول یا خدمات را با کاتالوگ نمایش داده شده در پروفایل کسب‌ و کار خود تبلیغ کنید. می‌توانید پیوندهای کاتالوگ را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا به مشتریان کمک کند کسب‌ و کار شما را کشف کنند و برای خرید و پشتیبانی، مستقیماً با شما تماس بگیرند.

چطور از واتس اپ بیزینس استفاده کنیم؟

در اینجا چند ویژگی و موارد استفاده از واتس اپ بیزینس آورده شده است که بعضی از مشاغل برجسته جهان برای ارائه تجربیات در سطح جهانی به آن‌ها متکی هستند:

ارسال هشدارها و اعلان‌ها: از واتساپ بیزینس برای اطلاع یا اعلان به مشتریان خود در مورد اطلاعات حساس به زمان، مثل تغییر برنامه سفر، خرابی سیستم یا هشدارهای حمل و‌ نقل استفاده کنید.

رزرو و برنامه‌ریزی درون‌برنامه‌ای: چت بات WhatsApp خود را ایجاد کنید تا به مشتریان اجازه دهید به‌ آسانی قرارهای تجاری خود را رزرو کنند.

ارسال یادآورهای قرار ملاقات: به مشتریان خود کمک کنید تا قرارهای خود را به‌خاطر بسپارند و از سرخوردگی در مورد برنامه‌ریزی مجدد جلوگیری کنید.

ساده‌سازی خدمات به مشتریان: نمایندگان پشتیبانی می‌توانند برای پاسخگویی به سوالات و حل تیکت‌های پشتیبانی، در زمان واقعی با مشتریان ارتباط برقرار کنند.

ساده‌سازی تأیید کاربر: WhatsApp به شما امکان می‌دهد پیام‌های احراز هویت چند عاملی، مثل گذرواژه‌های یکبار مصرف، با افزایش امنیت و رمزگذاری ارسال کنید.

ارسال نظرسنجی به مشتریان: می‌توانید با بازخورد ارزشمندی دریافت کنید که خدمات مشتری و تلاش برای توسعه محصول را افزایش می‌دهد.

مزایا و معایب واتس اپ بیزینس چیست؟

مزایا:

  •  اتصالات فوق‌سریع و ایمن 
  •  چت صوتی، تصویری یا گروهی با خریداران یا فروشندگان 
  •  به‌اشتراک‌گذاری آسان و راحت فایل‌ها  

معایب: 

  •  بدون اتصال به اینترنت کار نمی‌کند. 
  •  به اتصال اینترنتی قوی نیاز دارید. 
  •  ویدیوهای بیش از 25 مگابایت را نمی‌توان از طریق واتس اپ به‌اشتراک گذاشت.